چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی انجام گرفت. این پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی جامعه ی آماری پژوهش، اساتید دانشگاه علوم پزشکی و محقق اردبیلی بودند. داده های کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی موانع تعیین گردیدند. در بخش کمی نیز با استفاده از پرسشنامه ی ماحصل کار کیفی وضعیت موانع تجاری سازی تحقیقات از نظر 120 دانشجوی تحصیلات تکمیلی تعیین شد. نتایج 66 گزاره مفهومی اولیه با 23 مقوله فرعی و 6 گزاره مقولهای اصلی را به عنوان موانع تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی نشان داد و روابط بین آنها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. همچنین نتایج آزمون کای اسکوئر و فریدمن نشان داد که عامل های سرمایه و زیرساختها، ساختاری و اطلاعاتی، جو و فرهنگ دانشگاهی، دانشی و بلوغ حرفه ای، قانونی و اقتصادی و بودجه ای به ترتیب اولویت به عنوان موانع تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی شناسایی شده است. موانع پیش روی تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی و محقق اردبیلی دارای ابعاد چندگانه اند و مرتفع نمودن این موانع نیازمند راهکارهای تخصصی میباشد.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢: نتایج کدگذاری باز، محوری و انتخابی به همراه گزاره مفهومی اولیه مقوله کلی مقوله های فرعی گزاره مفهومی اولیه عامل همکاری علمی ضعف همکاریهایعلمی/بین المللیبادانشگاه ها-ضعف همکاریبـاسـایر مراکزعلمیمعتبر موانع دانشی و بلوغ حرفه - عامل تحقیقات مبتنی بر نیاز عدم توجه به تحقیقات دانشگاهیمشترکبابخش صنعت -عـدم توجـه بـه تحقیقـات دانشگاهیمبتنیبرنیازصنعت -عدم توجه به تحقیقات دانشگاهیمبتنیبرنیازسایربخـش هایجامعه ای عامل نشست تخصصی نبود جلسات هم اندیشی دانشگاهی- کمبود کریدورهای علم و فناوری عامل برنامه ریزی درسی ضعف در محتوای دروس کارآمد- ضعف در روش آمـوزش کارآمد- عدم توجه به رشته تحصیلی منطبق بر نیاز جامعـه و صنعت موانـــع جـــو و فرهنـــگ دانشگاه ضعف نگرش و حمایت مدیران عـدم اعتقـاد و بـاور مـدیران بـه تجـاری سـازی تحقیقـات دانشگاهی- عدم حمایت مدیران از تجاری سازی تحقیقـات دانشگاهی ی ضعف جو مشارکتی عدم فرهنگ مشارکت و کار تیمی در دانشگاهیان - عدم بهره گیری از خرد جمعی ضعف فرهنگ پژوهشگری ضعف فرهنگ یادگیری- ضعف در فرهنـگ ایـده پـردازی- عدم توجه به فرهنگ مسئله گشایی ضعف فرهنگ کارآفرینی عدم توجه به خودباوری- اهمیت ندادن به ریسـک پـذیری- عدم توجه به خلاقیت و نوآوری ضعف فرهنگ کیفیت عدم توجه به بهره وری- عـدم توجـه بـه ارزیـابی و بهبـود مستمر تحقیقات - ضعف در اخـلاق حرفـه ای- ضـعف در توجه به ارزش های انسانی ضعف دانشگاه مستقل عدم برخـورداری دانشـگاه از آزادی علمـی- عـدم اسـتقلال دانشگاهی ضعف در توجه به تصمیم گیری علمی ضعف مدیریت و برنامه ریزی علمی- عدم توجه به تصـمیم گیری پژوهش محـور- کمبـود تصـمیم گیـری نظـام منـد و استراتژیک ضعف انعطاف پذیری ضعف پویایی فرایندهای علمی- ضعف پویایی سـاختارهای سازمانی-عدم کارآمدی ساختارها- عدم کارآمدی فرایندهای علمی موانع ساختاری و اطلاعاتی ضــعف خــدماتی دانشــگاه بــه جامعه ضعف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه به جامعـه - ضـعف کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاه به جامعه - کمبـود فنـاوری دانشگاهی- ضعف خدمات مشاوره ای دانشگاه به جامعه عدم شناخت متقابل ضعف در شـناخت متقابـل دانشـگاه و صـنعت - ضـعف در همکاری متقابـل دانشـگاه و صـنعت - ضـعف در همکـاری مستمر و پویا بین دانشگاه و صنعت ضعف تبادل اطاعاتی عدم مستندسازی تجارب دانشگاهیان - عدم برقراری جریـان سیال تبادل اطلاعات میان دانشگاهیان ضعف در تبدیل و دگردیسی عدم تبدیل دانشگاه بـه دانشـگاه نـوآور و کـارآفرین - عـدم تبدیل دانشگاه به بنگاه تولید دانش و فناوری ضــعف مــدیریت اعتبــارات و تخصیص بهینه کمبود اعتبارات تحقیقاتی، کمبود اعتبـارات فنـاوری، کمبـود اعتبارات کارآفرینی، ضعف در تخصص بهینه اعتبارات موانع اقتصادی و بودجه ای عدم توجه به منابع درآمدی عدم تأکیددانشگاه برکسب منابع درآمدیجایگزین وغیردولتی،کمبودتوجه به عقـد قراردادباصنعت وجامعه ضعف ثروت آفرینی عدم تأکیدبرثروت آفرینیوارزش آفرینیازطریق توسعه نوآوری،عدم ایفـاینقـش سرمایه گذارمخاطرپذیر موانع قانونی ضعف بستر قانونی ضعف بسترقانونیلازم به منظورمدیریت داراییهایفکری، ضعف بسـترقـانونی لازم به منظورحمایت ازداراییهایفکری،عدم وجودبسترقـانونیلازم بـه منظـور حمایت از صاحبان ایده دردانشگاه ضــعف کارامــدی و اثربخشــی مقررات ضعف کارآمدیواثربخشیمقررات وآیین نامه هایدانشگاهیدرراستایتجـاری سازی، عدم وجودمکانیزم هایتشویقیوحمایتیازکارآفرینان دانشگاهی،عدم وجودمکانیزم هایتشویقیو حمایتیازشرکت هایدانش بنیان .