چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدیریت دانشگاه های دولتی تهران مبتنی بر رویکرد مدیریت سیستم های سازگارشونده بود. روش پژوهش استفاده شده در این تحقیق، در زمره تحقیقات ترکیبی است. بخش کیفی پژوهش، تحلیل محتوای اسناد مطالعاتی بود که با هدف استخراج مقوله های «مدیریت سازگارشونده» انجام شد. در بخش کمی، روش توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش، کلیه اسناد مطالعاتی مربوط به دانشگاه سازگارشونده پیچیده و همچنین متن مصاحبه با 9 خبره علمی در زمینه دانشگاه بود. جامعه آماری در بخش کمی پژوهش، شامل کلیه اعضا هیات علمی دانشگاه های دولتی تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. برای جمع آوری داده ها از مقیاس محقق ساخته «مدیریت سازگارشونده پیچیده» استفاده شد. از تحلیل محتوای اسناد مطالعاتی و متن مصاحبه با 9 خبره علمی، الگوی مدیریت سازگارشونده پیجیده در دانشگاه بدست آمد. پرسشنامه های ساخته شده بر اساس این الگو، بر روی 228 استاد دانشگاه های شهر تهران اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر روی داده های جمع آوری شده، نشان داد که الگو از برازش خوبی برخوردارست (df=194، RMSEA=0/09، CFI=0/98، NFI=0/95). پایایی پرسشنامه محقق ساخته 9/0 به دست آمد. از مقیاس «مدیریت سازگارشونده پیچیده» برای ارزشیابی مدیریت دانشگاه ها استفاده شد. نتایج اجرای پژوهش، نشان می دهد که مدیریت و رهبری دانشگاه های نمونه پژوهش، در ابعاد استقلال نسبی، خودسازماندهی و پیچیدگی نمره ای بسیار نزدیک به میانگین ممکن را کسب نموده است. این در حالی است که انتظار می رود دانشگاه های مورد بررسی از استقلال و خودسازماندهی بالایی برخوردار باشند. به واقع، دانشگاه باید متناسب با رشد و بلوغ خود، از استقلال در حوزه مدیریت و رهبری، برخوردار باشد؛ چرا که درجه آزادی در یک سیستم پیچیده سازگارشونده از ویژگی های اساسی سیستم است.
خلاصه ماشینی:
Lichtenstein, Uhi-Bien, Marion, Seers, Douglas Ortan, 7.
یافته های پژوهش یافته های بخش کیفی (تحلیل محتوای اسناد) پس از انتخاب مقاله ها و کتاب ها، براساس تحلیل محتوای مقالات و کتاب ها و هفت مصاحبه با خبرگان علمی و متخصصین ، عبارات کلیدی در ٥ مقوله اصلی با عنوان های: تعامل محیط و سیستم ؛ مسئله کنترل (استقلال نسبی عناصر)؛ تغییر و تکامل مداوم ؛ خودسازماندهی (خودتنظیمی، توان انتخاب ، توان تصمیم سازی، بازخورد)؛ پیچیدگی (تعدد عوامل ، تعامل عوامل ، عدم قطعیت و پویایی)، به دست آمد.
ارزیابی ساختار عاملی و یافته های حاصل از تحلیل عاملی تاییدی در این بخش از طریق جمع آوری داده ها در سطح چهار دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه تهران ، دانشگاه علامه - طباطبایی و دانشگاه صنعتیامیرکبیر، الگویی که برای سازگارشوندگی در حوزه مدیریت و رهبری دانشگاه در قالب ٥ خرده آزمون در بخش تحلیل محتوا استخراج شد، مورد ارزیابی قرار گرفت .
Adaptive Management نمودار شماره ١: ضرایب مسیر حاصل از تحلیل عاملی تاییدی مقیاس "مدیریت سازگارشونده " (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین ، آزمون معناداریt برای هر آیتم بسیار بالاتر از ٢ به دست آمد که نشان از اهمیت و وزن عاملی قابل توجه هر آیتم است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف ساخت پرسشنامه ای برای ارزیابی توان سازگارشوندگی در حوزه مدیریت و رهبری ١ دانشگاه های دولتی تهران از نظر اساتید انجام شد.
همچنین ، مدیریت این دانشگاه ها در ابعاد تعامل با محیط ، استقلال نسبی، خودسازماندهی و پیچیدگی نیز نمره ای بسیار نزدیک به میانگین ممکن را کسب نموده است .