چکیده:
هدف از پژوهش حاضربررسی رابطه معنای تحصیلی با استرس ادراک شده و خوش بینی تحصیلی است.375 دانش آموزدوره دوم متوسطه شهر نیشابور(125دختر،250پسر) به عنوان نمونه به شیوه ی نمونه برداری تصادفی –طبقه ای انتخاب شدند . شرکت کنندگان با پرسشنامه معنای تحصیلی ،پرسشنامه استرس ادراک شده،پرسشنامه خوشبینی تحصیلی ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، ،آزمون t تک نمونه وt مستقل ،تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین معنای تحصیلی با استرس ادراک شده و خوشبینی تحصیلی رابطه ی معناداری وجودندارد.اما بین معنای تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد.معنای تحصیلی دانش آموزان دختر(301/76)بیشتر از دانش آموزان پسر (284/85)بود.
ABSTRACT This study aimed to examine the relationship of meanings of education with perceived stress and academic optimism. A corpus of 375 senior high school students in Neishabur (125 female students and 250 male students) was selected as a sample using a stratified random sampling method. The participants were evaluated by Meanings of Education Scale، Perceived Stress Inventory، and Academic Optimism Survey. Data were analyzed using a Pearson correlation coefficient، a one-sample t-test، an independent t-test، and a stepwise regression analysis. Results indicated that meanings of education were not significantly related to perceived stress and academic optimism. However، there was a significant difference in meanings of education between the male and female students. The female students’ mean score on meanings of education (301.76) was higher than that of their male counterparts (284.85).
خلاصه ماشینی:
٣-يافته ها در اين بخش يافته هاي به دست آمده از آزمون هاي آماري پژوهش حاضر ، بررسي شده است : ١- ميزان معناي تحصيل در بين دانش آموزان چقدراست ؟ جدول (١) ميانگين معناي تحصيلي در بين دانش آموزان متغير تعداد ميانگين انحراف ميانگين مقدارخطا درجه سطح استاندارد مورد انتظار آزادي معناداري معناي تحصيلي ٣٧٥ ٢٩٠/٤٢ ٤٤/٥٢ ٢٥٨ ٢/٢٩ ١٤/١٣ * ٠ ٠/ ٠ حرفه ٣٧٥ ٣٨/٢٩ ٢٦/ ٨ ٣٣ ٠/٤٢٦ ٣٧٤ * ٠/٠٠ استقلال ٣٧٥ ١٨/٣١ ٤/١٦ ١٥ ٠/٢٧٤ ٣٧٤ * ٠/٠٠ آينده ٣٧٥ ١٠/٦٧ ٢/٥٥ ٩ ١٢٩ /٠ ٣٧٤ * ٠/٠٠ يادگيري ٣٧٥ ٣٥/٤٨ ٧/٦٥ ٣٠ ٣٦٤/ ٠ ٣٧٤ * ٠/٠٠ خود ٣٧٥ ٣٨/٧٧ ٧/٦٧ ٣٣ ٠/٣٩٦ ٣٧٤ * ٠/٠٠ گام بعدي ٣٧٥ ١٠/٤٢ ٢/٧٧ ٩ ٠/١٤٣ ٣٧٤ * ٠/٠٠ اجتماعي ٣٧٥ ٤٢/٣٤ ٨/٤٨ ٣٦ ٠/٤٣٨ ٣٧٤ * ٠/٠٠ دنياي پيرامون ٣٧٥ ٢٧/٣٥ ٥/٨٦ ٢٤ ٠/٣٠٣ ٣٧٤ * ٠/٠٠ فشار رواني ٣٧٥ ٣٤/٩٠٤ ٧/٣٤ ٣٦ ٣٧٩ /٠ ٣٧٤ ٤ ٠/٠ رهايي ٣٧٥ ٣٣/٩٤ ٦/٤٧ ٣٣ ٠/٣٣٤ ٣٧٤ ٠/٠٧ p≤0/05 با توجه به نتايج جدول (١) ميانگين معناي تحصيلي از ميانگين مورد انتظار (٢٥٨) در بين دانش آموزان (دختر وپسر)بالاتر است به طوري که با ٩٥درصد اطمينان مي توان ادعا نمود که معناي تحصيلي در بين دانش آموزان بيشتر از ميانگين جامعه مورد انتظار است .
بحث و نتيجه گيري مطالعه حاضـر با هدف بررسي رابطه معناي تحصيلي بر استرس ادراک شده و خوش بيني تحصـيلي در دانش آموزان (دختر و پسـر) دوره دوم متوسطه شهرستان نيشابور انجام شده است نتايج پژوهش حاضربه ما نشان مي دهد که بين معناي تحصيلي و مولفه هاي ده گانه آن واسـترس ادراک شـده تفاوت معنا داري وجود ندارد.