چکیده:
قرآن کریم با شیوهی تصویرگری، حقیقت و ماهیت رذایل اخلاقی و پیامدها و آثار شوم گناهان را برای انسان بیان کرده است. کفر از جمله واژگان کلیدی در قرآن کریم است که قرآن به شیوههای بیانی مختلف و متنوّع به تصویرگری آن پرداخته است. در این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده است، نگارندگان در پی آنند که با بررسی تصاویر هنری کفر در قرآن کریم، علاوه بر شناساندن قبح این رذیلت، بخش کوچکی از زیبایی آفرینشهای هنری قرآن را تبیین نمایند و به این دو سوال پاسخ دهند که اولا مهمترین خصایص و ویژگیهای تصاویر قرآنی در بیان و ترسیم کفر چیست؟ ثانیا قرآن کریم در تصویرپردازی هنرمندانهی کفر، بیشتر از کدام یک از عناصر ادبی بهره جسته است؟ نتایج نشان می دهد که کلام وحی با تبیین دقیق شاخصه های کفر و بیان ویژگی های کافران و فرجام شوم آنان در قالب تصاویری حسی، مجسم و خیال انگیز که سرشار از حرکت، حیات و پویایی هستند، ضمن بر حذر داشتن از اتصاف به این صفت نکوهیده، معانی را از راه حس و فکر و وجدان و روان به خواننده منتقل کرده است. قرآن کریم در تصویر پردازی هنری کفر، بیشتر از تمثیل و استعارات تمثیلیّه و تشخیص بهره برده است.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش که به روش تحليلي -توصيفي انجام شده است ، نگارندگان در پي آنند که با بررسي تصاوير هنري کفر در قرآن کريم ، علاوه بر شناساندن قبح اين رذيلت ، بخش کوچکي از زيبايي آفرينش هاي هنري قرآن را تبيين نمايند و به اين دو سوال پاسخ دهند که اولا مهم ترين خصايص و ويژگي هاي تصاوير قرآني در بيان و ترسيم کفر چيست ؟ ثانيا قرآن کريم در تصويرپردازي هنرمندانه ي کفر، بيش تر از کدام يک از عناصر ادبي بهره جسته است ؟ نتايج نشان ميدهد که کلام وحي با تبيين دقيق شاخصه هاي کفر و بيان ويژگيهاي کافران و فرجام شـوم آنـان در قالـب تصاويري حسي، مجسم و خيال انگيز که سرشار از حرکت ، حيات و پويايي هستند، ضمن بر حذر داشتن از اتصـاف بـه ايـن صفت نکوهيده ، معاني را از راه حس و فکر و وجدان و روان به خواننده منتقل کرده است .
واژگان کليدي: قرآن کريم ، تصوير، هنر، کفر، رذائل ، حرکت و پويايي مقدمه : قرآن کريم کتابي آسماني است که به مسايل اخلاقي و تهذيب نفوس به عنـوان يـک مسـأله اساسـي و زيربنايي توجه نموده است ، از همين رو، مباحث اخلاقي را در قالب مـتن ادبـي ترسـيم نمـوده اسـت ؛ بـه طوري که ميتوان با معيارهاي بلاغي و قابل تحليل و تعليل ، تا حدودي زيبايي تصـوير آفرينـيهـاي آن را درک کرد؛ هر چند عوامل ناشناخته اي نيز وجود دارند که قابل توصيف و تحليـل نيسـتند و ايـن خـود راز اعجاز بياني قرآن است .
سيد قطب با نگارش کتابي تحت عنوان «التصوير الفني في القرآن »، توجـه همگـان را بـه تصـاوير خلـق شده ي قرآن کريم جلب کرد و با توسعه ي مفهوم تصوير، ارتباط معنوي تصاوير قرآني با مفاهيم مورد نظـر خداوند را مورد کنکاش قرار داد.