چکیده:
در این مقاله مختصر سعی کرده ایم در مورد مقام انسان و هدف از اینکه خداوند انبیاء و اولیاء را بسوی بشر
روانه ساخته چه بوده؟ این آیات الهی با این عظمت برای چه آمده؟
اینکه یک همچنین انوار مقدس های، با این عظمت می آیند برای هدایت ما؛ نشان از آن قابلیت وجودی تک
تک ما میباشد. اگر چنین نبود خدا یک فرد عادی را می فرستاد به اندازه خودمان، می گفت که آقا برو
اینها را ابلاغ کن، اینجور نماز بخوانند.
اینطور احکام را انجام دهند. دیگر علی (ع)نمی خواست؛ دیگر زهرا (س) نمیخواست؛ دیگر ائمه هدی
(ع) را نمی خواست. وقتی که اینها ماموریت پیدا کردند معنیاش این است که آمدهاند ما را به سفره معنوی
و توحیدی خودشان ببرند.
خلاصه ماشینی:
فقط با اين تفاوت که در اين جا بايد ثابت شود که مراد از: صالحون اهل بيت (ع ) است ؟ حضرت آيت الله سعادت پرور(ره ) در ذيل دعائي که تقاضاي مقامات صالحين را ميکنيم ميفرمايد: اما اين که صالحان چه کساني هستند؟ اولين آنان انبياء و اوصياء(ع ) ميباشند، ثم الأمثل فالأمثل ، بنابراين ميتوان گفت : خواننده با جمله هاي اين فراز تقاضاي همانند ايشان شدن از نظر کمالات نفساني را مينمايد نه از نظر انتصاب الهي (مانند: نبوت و وصايت ) بدين جهت نبايد بگوئيم : ما کجا و کمالات صالحان کجا؟ زيرا ميتوان طريقه ي صالحان را پيمود و از صالحان شد (نور هدايت ، ج ١، ص ١٣٤) ٣- مرحوم سيدبن طاووس در اقبال الاعمال دعائي را براي افطار ماه مبارک رمضان نقل ميکنند که قسمتي از آن چنين است : و تجمع لي و لأهلي و لولدي الخير کله ، و تصرف عني و أهلي الشرش کله ؛ و همه ي خير و خوبي را براي من و خاندان و فرزندانم فراهم ساخته و همه ي شر و بدي را از من و فرزندان و خاندانم برگرداني (اقبال الاعمال ، ج ١، ص ١١٤) حضرت آيت الله سعادت پرور ميفرمايد: منظور از : الخير کله ف آيا خيرات مادي است يا خيرات اخروي و يا معنوي و يا هر سه ؟ ظاهر اين است که خيرات معنوي مراد باشد که شامل تمام کمالات معنوي که خداوند به نبي اکرم (ص ).