چکیده:
امروزه در جوامعی که انتظارات بلند پروازانه ای از ورزشکاران دارند، رقابت ورزشی از اهمیت بخصوصی
برخوردار است یکی از دلایل تاکید بر جنبه های روانی ورزشکاران این است که در سطوح بالای رقابت
کلیه ورزشکاران از سطوح مهارتی و آمادگی جسمانی مطلوب برخوردارند و تنها تفاوت در میزان آمادگی
روانی نهفته است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه اضطراب حالتی رقابتی ورزشکاران دختر رشته دو
و میدانی در دهمین المپیاد ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی تابستان ١٣٩٠ است. پژوهش حاضراز نوع
توصیفی تحلیلی است که جامعهی آماری این پژوهش را دانشجویان دختر شرکتکننده در ١١ ماده از
رشتهی دو و میدانی تشکیل میدهند. آزمودنی های پژوهش شامل ١٣١ نفر بود که به صورت تصادفی از
میان دانشجویان ورزشکار رشته ی دوومیدانی انتخاب شدند. در تجزیه وتحلیل نتایج، از نرم افزار SPSSو v. 16 استفاده شد که در آن از آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) آزمون تعقیبی (LSD) استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بیشترین میانگین اضطراب رقابتی در دوهای سرعت مربوط به
١٠٠ متر، در نیمه استقامت مربوط به ٨٠٠ متر و در پرش ها مربوط به پرش ارتفاع و همچنین در پرتابها
مربوط به پرتاب وزنه می باشد و در کل بیشترین میانگین اضطراب رقابتی در رشته دو و میدانی مربوط به
دوهای سرعت با میانگین ٢٢ و کمترین آن مربوط به پرتاب ها با میانگین ٢٢ و کمترین آن مربوط به پرتابها با میانگین 81 /4± 89/ 22دوهای سرعت با میانگین 73 /4± 13/ 17 مربوط است، و در کل میانگین اضطراب رقابتی دانشجویان شرکت کننده در دهمین المپیاد در مسابقات دو و میدانی 5/36± 28/ 20 بوده است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر وجود بیشترین میزان اضطراب رقابتی در دوندگان
سرعت به علت عوامل محدودیت زمان جبران، تک مرحله ای بودن مسابقه، ویژگی های شخصیتی لازم
است که مربیان و مسئولین نسبت به کاهش اضطراب رقابتی تدابیری اندیشیده شود
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش بررسي و مقايسه اضطراب حالتي رقابتي ورزشکاران دختر رشته دو و ميداني در دهمين المپياد ورزشي دانشگاه هاي علوم پزشکي تابستان ١٣٩٠ است .
٩٤ / تحقيقات جديد در علوم انساني، شماره شانزدهم ، بهار ١٣٩٨ ويژه نامه پنجمين همايش از نگاه معلم ميناب بحث و نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش مبني بر وجود بيشترين ميزان اضطراب رقابتي در دوندگان سرعت به علت عوامل محدوديت زمان جبران ، تک مرحله اي بودن مسابقه ، ويژگيهاي شخصيتي لازم است که مربيان و مسئولين نسبت به کاهش اضطراب رقابتي تدابيري انديشيده شود.
با توجه به اينکه f محاسبه شده ٦/٣٨٤ با درجه آزادي ٤ =df تفاوت معني داري در بررسي اضطراب رقابتي ورزشکاران دختر رشته دو و ميداني در دهمين المپياد ورزشي دانشگاه هاي علوم پزشکي / ٩٧ اضطراب رقابتي مواد مختلف دو و ميداني وجود دارد پس براي تعيين محل معني دار بودن تفاوت ها از آزمون LSD استفاده شد و مشخص گرديد که اين تفاوت ها در مواد زير معنادار مي باشد: با توجه به آزمون تعقيبي (LSD) متوسط نمره اضطراب رقابتي دوهاي سرعت با نيمه استقامت اختلاف معنادار دارد.