چکیده:
برای ارزشیابی طرح شهاب، اطلاعات مورد نیاز از منابع متعدد و با بهکارگیری ابزارهای گوناگون(مصاحبه، پرسشنامه و مطالعه اسناد) گردآوری شد و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در قالب جداول توزیع فراونی سازماندهی شد. پاسخهای آموزگاران، مدیران مدارس و کارشناسان به سوالهای بازپاسخ پرسشنامهها و نیز پاسخ به سوالهای مصاحبه که بالغ بر 2200 پاسخ انشایی معطوف به جنبههای گوناگون طرح شهاب بود، با دقت کافی مطالعه و با روشهای ناظر بر مطالعات کیفی استخراج، طبقهبندی و تلخیص شدند. از مجموعه شواهد موجود چنین استنباط میشود که در سال اول شرایط برای اجرای طرح شهاب چندان مساعد نبوده و در زمینه شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان، موفقیتی حاصل نشده است. به عبارت دیگر بافت فرهنگی- اقتصادی موجود برای اجرای طرح شهاب مساعد نیست. همچنین رویکرد متمرکز دستگاه متولی آموزش و پرورش رسمی و تاکید بر اجرای برنامههای از پیش تعیین شده، با رویکرد تعلیم و تربیت مبتنی بر استعداد که در چارچوب طرح شهاب ارائه شده است، سازگار نیست. افزون بر این، منابع نرمافزاری و سختافزاری کافی برای اجرای مطلوب طرح شهاب فراهم نشده است. در ضمن اکثر کارشناسان، مدیران مدارس و آموزگاران به ابهاماتی در هدف کلی طرح و شیوه اجرای آن اشاره کردهاند. تکمیل فرایند شناسایی استعدادهای برتر و تعریف عملیاتی هدایت استعدادهای برتر روشن نیست. مسئولان آموزش و پرورش استان بهاندازه کافی توجیه نشدهاند و به اهداف طرح شهاب متعهد نیستند. اکثر کارشناسان، مدیران مدارس و آموزگاران مورد مطالعه پیامدهای منفی گریزناپذیر طرح شهاب را خاطرنشان کردهاند.
خلاصه ماشینی:
از مجموعه شواهد موجود چنين استنباط ميشود که در سال اول شرايط براي اجراي طرح شهاب چندان مساعد نبوده و در زمينه شناسايي و هدايت استعدادهاي دانش آموزان ، موفقيتي حاصل نشده است .
1. Morton طرح شهاب به عنوان بديلي مرجح از تدابير مديريتي براي شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر، يکي از طرحهاي ويژه بنياد ملي نخبگان در حوزه دانش آموزي است که اجراي آن با اهتمام وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است .
بنياد ملي نخبگان (١٣٩١) هدف از اجراي طرح شهاب را پرورش استعدادهاي برتر و سرآمد و ايجاد زمينه و ساز و کارهاي مناسب براي رشد و بالندگي آنان به عنوان سرمايه هاي خدادادي و ملي، تقويت و دروني کردن هويت ديني و ملي واجدان استعدادهاي برتر در دوره هاي تحصيلي مختلف آموزش عمومي به منظور احساس مسئوليت براي ايفاي نقش سازنده در اعتلاي کشور و حمايت تربيتي و معنوي دانش آموزان داراي استعداد برتر به منظور بهره مندي از توانمنديها و قابليتهاي آنان در تعالي و پيشرفت کشور، اعلام کرده است .
تأمين منابع و تمهيد مقدمات اجراي طرح بنابه قضاوت نمونه اي از عوامل اجرايي(کارشناسان ، مديران مدارس و آموزگاران )، منابع سخت افزاري و نرم افزاري آموزش و پرورش (فضا، تجهيزات ، نيروي انساني، زمان ) براي شناسايي و هدايت استعدادهاي برتر برازنده نيست .
Equality, race and gifted education: An egalitarian critique of admission to New York City's specialized high schools.