چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و واکاوی فرهنگ معلمان ابتدایی استان لرستان انجام شده است. روش تحقیق مردم نگاری و از نوع توصیفی بوده است. جامعه پژوهش معلمان ابتدایی استان لرستان بودند که از میان آنها با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری 18 معلم مورد مشاهده از نوع مشارکتی و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. این تحقیق به شناسایی و تبیین ویژگیها و شاخصههای فرهنگی و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان منتج شد. یافتههای تحقیق با توجه به مشاهدات و بیان اطلاعرسانها نشان داد که معلمان مورد بررسی دارای ویژگیها و شاخصههای فرهنگی و فرهنگ ارتباط مثبت و مورد انتقادند. از ویژگیهای فرهنگی مثبت میتوان به سختکوشی، حجب و حیا، حوصله و خوش اخلاقی و از ویژگیهای مورد انتقاد میتوان به نداشتن حس همکاری در مباحث آموزشی، وجدان کاری کم و اعتیاد بعضی از معلمان اشاره کرد. از شاخصههای فرهنگی میتوان به فرهنگ پوشش و فرهنگ انتخاب محل خدمت اشاره کرد که به تناسب مدارس و نوع دید معلمان با سابقه و کم سابقه متفاوت بود. فرهنگ ارتباط و مشارکت معلمان در رابطه با همکاران، والدین و دانش آموزان با توجه به شرایط محیط، سطح سواد و توقعات والدین و دانش آموزان و عوامل گوناگون حاکم بر مدرسه متفاوت بود. نتایج این مطالعه برای شناسایی تفاوتهای فرهنگی و اجتناب از برنامهریزی کاملا متمرکز نظام آموزشی به کار می آید.
خلاصه ماشینی:
لذا انجام دادن پژوهشي در زمينۀ فرهنگ معلمان لرستان با توجه به ويژگيها، شاخصه ها، فرهنگ ارتباط ، نگرشها، باورها، پراکندگيهاي محيطي و شرايط قومي، زباني و فرهنگي خاص استان ضرورت دارد و بايستي خاطر نشان ساخت که تنوع در آموزش بر اساس قوميت ، زبان ، فرهنگ و علايق ، ديگر موضوعي از سر تجمل يا انتخاب اختياري نيست ، بلکه براي بقاي جامعه يک ضرورت محتوم است ، به ويژه اگر آن جامعه خود داراي گروههاي فرهنگي و قومي متعددي باشد.
از نقاط مورد انتقاد اين است که اساس کار پژوهش ميرعرب بر مبناي پرسشنامه فرهنگ سازماني دانهام و همکاران است و اساس ساخت اين پرسشنامه بر فرهنگ سازمان است نه فرهنگ معلمي و از نقاط ضعف ديگر اينکه به مشاهده مشارکتي مردم نگاري و ديدن همۀ جوانب فرهنگ معلم با توجه به ادامه تحقيقاتي که خارج از کشور انجام شده نپرداخته است و فقط بر نظر معلمان در پذيرش و عدم پذيرش تغييرات در مورد درس علوم تاکيد شده است .
کاشي(١٣٩١) نشان داده که ١٤ محور نياز آموزشي براي معلمان از اولويت برخوردار بوده است که برخي از آنها عبارت اند از: توانايي برخورد و برقراري ارتباط موثر با همکاران ، دانش آموزان و اوليا، آگاهي از تاثير انگيزش در يادگيري و آموزش ، آشنايي با شرايط يادگيري موثر و پايدار و عوامل موثر در آن ، شيوه هاي موثر تشويق و تنبيه در تعليم و تربيت ، آگاهي از قوانين آموزشي حوزه کاري خود و آشنايي با ساختار و اهداف کتب درسي دوره ابتدايي .
از ميان شاخصه هاي فرهنگي که مورد انتقاد است ميتوان به پوشش نامرتب و استفاده بيشتر معلمان از رنگهاي تيره و انتخاب محل خدمت با توجه به پارتي و باندبازي اشاره کرد.