چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اختلال رفتاری و خودپنداره دانش آموزان پسر خانواده های تک والد و خانواده های عادی دوره ابتدایی شهر تهران بوده است روش تحقیق علی مقایسه ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی (خانواده های عادی و خانواده های تک والد) منطقه ٢ تهران بود که برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد و نمونه شامل ١٢٢ نفر فرزندان خانواده تک والد (٦١ نفرسرپرست مادر ،٦١ نفر سرپرست پدر) و ١٢٢ نفر فرزندان خانواده عادی میباشد. ابزار پژوهش پرسشنامه خود پنداره مربوط به مدرسه و پرسشنامه اختلالات رفتاری کانرز (ویژه معلم )بود. نتایج پژوهش نشان می دهد میانگین اختلالات رفتاری در دانش آموزان عادی پایین تر از دانش آموزان تک والد پدر و تک والد مادر است . همچنین بین میانگین اختلالات رفتاری در دانش آموزان تک والد پدر با تک والد مادر نیز تفاوت معنی دار وجود دارد بطوری که میانگین اختلالات رفتاری در دانش آموزان تک والد مادر پایین تر از دانش آموزان تک والد پدر اس ت و همچنین نتایج نشان دادکه خود پنداره تحصیلی در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر، تک والد – پدر و عادی متفاوت است . میانگین خود پنداره تحصیلی در دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تک والد پدر و تک والد مادر است . اما بین میانگین خود پنداره تحصیلی در دانش آموزان تک والد پدر با تک والد مادر تفاوت معنی دار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
به منظور بررسی معن ا دار بودن تفاوت بین میانگین های اختلالات رفتاری کل در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر، تک والد – پدر و عادی که با پدر و مادر زندگی می کنند، با توجه به تاثیر متغیر مستقل گروه بر نمرات متغیر وابسته اختلالات رفتاری کل از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
جدول ١-٤ جدول خلاصه تحلیل واریانس یکراهه برای هر یک از اختلالات رفتاری در سه گروه دانش آموزان (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اینکه F محاسبه شده برای تمامی خرده مقیاس اهخاتیلالات رفتاری در سه گردوانه ش آموزان در سطح کمتر از ٠/٠١ معنا دار است ، می توان نتیجه گرفت اختکه لالات رفتاری در سه گردوانه ش آموزان تک والمداد-ر، تک والد– پدر و عادی متفاوت است .
به منظور بررسی معن ا دار بودن تفاوت بین میانگین های خود پنداره تحصیلی در سه گروه دانش آموزان تک والد- مادر، تک والد – پدر و عادی که با پدر و مادر زندگی می کنند، با توجه به تاثیر متغیر مستقل گروه بر نمرات متغیر وابسته خود پنداره تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد.
یافته های پژوهش حاضر با این نتایج در رابطه بامیزان اختلال رفتاری بیشتر در خانواده های تک والد همسو می باشد همچنین نتایج نشان دادکه خود پنداره تحصیلی در سه گروه دانش آموزان تک والد-مادر، تک والد – پدر و عادی متفاوت است بطوری که میانگین خود پنداره تحصیلی در دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تک والد پدر و تک والد مادر است .