چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوشسازمانی و عملکردسازمانی با میانجیگری خلاقیت در میان کارکنان دانشگاه تهران بوده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را، شامل کلیه کارکنان دانشگاه تهران و روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری طبقه ای ساده بوده است. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه های هوشسازمانی کارل آلبرشت، عملکردسازمانی هرسی و گلدسمیت و پرسشنامه خلاقیت سازمانی رندسیپ بوده است که بین افراد نمونه توزیع و گردآوری شده است. آزمونهای روایی و پایایی با استفاده از نرمافزار SPSS v22 انجام گردید و فرضیههای این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار Smart-PLS v2 مورد آزمون قرار گرفتند. یافته: نتایج حاکی از آن است که ضریب معناداری سه مسیر میان متغیرهای هوشسازمانی، خلاقیت و عملکردسازمانی (به ترتیب 9.279، 6.382 و 2.218) از 1.96 بیشتر اند که این مطلب نشان دهنده این امر است که تاثیر مستقیم هوشسازمانی بر عملکردسازمانی و همچنین تاثیر غیرمستقیم هوشسازمانی بر عملکردسازمانی از طریق متغیر میانجی خلاقیت، در سطح اطمینان 0.95 معنادار بوده و باعث تایید هر 4 فرضیه پژوهش می شود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که تاثیر مستقیم هوشسازمانی بر عملکردسازمانی و همچنین تاثیر غیرمستقیم هوشسازمانی بر عملکردسازمانی از طریق متغیر میانجی خلاقیت، در سطح اطمینان 0.95 معنادار بوده و دارای رابطه مثبت معنادار میباشند.
خلاصه ماشینی:
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که ضریب معناداری سه مسیر میان متغیرهای هوشسازمانی، خلقیت و عملکردسازمانی)٩/٢٧٩، ٦/٣٨٢، ٢/٢١٨( از ١/٩٦ بیشتر هستند که این مطلب نشان دهنده این امر است که تأثیر مستقیم هوشسازمانی بر عملکردسازمانی و همچنین تأثیر غیر مستقیم هوش سازمانی بر عملکردسازمانی از طریق متغیر میانجی خلقیت، در سطح اطمینان ٠/٩٥ معنادار بوده و باعث تأیید هر ٤ فرضیه پژوهش میشود.
عوامل مؤثر بر عملکردسازمانی )فیلسوفیان و اخوان، ١٣٩٦( عوامل مؤثر عملکرد سازمانی رشد سریع تر سازمان نسبت به سازمانهای دیگر، کسب سود بیشتر سازمان نسبت به سازمانهای / عملکرد مالی دیگر جلب رضایت بیشتر مشتری نسبت به دیگر سازمانها، کیفیت بالی ارائه محصول نسبت به سایر عملکرد سازمانها، کارایی بالتر سازمان در استفاده از منابع نسبت به سازمانهای دیگر، تحول سریع سفارش فرایند نسبت به سازمانهای دیگر، وجود رضایت بالی کارکنان سازمان نسبت به سازمانهای دیگر عملکرد خلقیت و نوآوری بالی کارکنان سازمان نسبت به دیگر سازمانها، وجود افراد خبره تر در سازمان داخلی نسبت به سایر سازمانها، وجود فرایند مبتنی بر کیفیت در سازمان نسبت به سازمانهای دیگر ارزیابی عملکرد سازمانها در شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمانها و حرکت آن ها به سمت تعالی و پیشرفت اهمیت بسزایی دارد و اگر به درستی و بر مبنای تحقق سعادت واقعی بشر صورت پذیرد زمینه بسیار مناسبی را جهت بهبود و اصلح عملکرد دستگاه های اجرایی فراهم خواهد ساخت )نقوی و فرهادی، ١٣٩٥(.
… روش پژوهش با توجه به اینکه موضوع پژوهش، بررسی رابطه بین هوشسازمانی و عملکردسازمانی با میانجیگری خلقیت در میان کارکنان دانشگاه تهران بود، روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی است.