چکیده:
هدف این پزوهش بررسی عوامل موثر در پرورش تفکر انتقادی با تاکید بر آراء فریره و کاربرد پذیری آن
در مقطع متوسطه می باشد. تفکر انتقادی تقریبا به معنای تفکر اندیشمندانه و منطقی است که بر روی
تصمیم گیری برای انجام دادن چیزی یا باور آن، متمرکز است. به عقیده فریره برای کسی که دارای تفکر
انتقادی است مهمترین امر، تغییر دائمی واقعیت است، به منظور تثبیت مقام انسانی افراد. روش پژوهش در این نوشتار، روش توصیفی – تحلیلی است؛ بر این اساس پژوهشگر در پی آن است که ابتدا با مطالعه و
بررسی متون و محتوای مطالب، گزارشی از عوامل موثر در پرورش تفکر انتقادی از دیدگاه فریره ارائه
دهد، سپس ضمن تشریح و تبیین دلایل فریره، به کاربرد پذیری آن در مقطع متوسطه بپردازد. بر اساس
مطالعات صورت گرفته و بررسی های انجام شده، این نتایج به دست آمد که عوامل موثر بر تفکر انتقادی از
نظر فریره عبارتند از: گفت وشنود، طرح مسئله، بازنمایی، رمزگذاری و هشیارسازی فرد؛ همچنین برای
کاربردپذیری تفکر انتقادی در دانش آموزان مقطع متوسطه این نتایج حاصل شد که روشهای گفت وگو،
تفکرانتقادی، تواناسازی، شکل گیری ارزش ها که درروش آگاه سازی فریره وجود دارند، درپرورش
آرامش درونی دانش آموزان مقطع متوسطه کاربرد دارند. براین اساس روشهای تدریس از موضوع –
محوری و معلم- محوری، به فعالیت- محوری و یادگیرنده-محوری تغییر یافته و دانش آموز به جای حفظ
کردن و ذخیره کردن اطلاعات، به تفکر میپردازد و معلم میتواند از طریق تشویق به بحث، پرسش و سایر
روش های مناسب، برای تبادل فکری میان خود و شاگردان درکلاس، به فرایند تفکر انتقادی در این مقطع،
کمک نماید
خلاصه ماشینی:
براين اساس روش هاي تدريس از موضوع – محوري و معلم -محوري، به فعاليت -محوري و يادگيرنده -محوري تغيير يافته و دانش آموز به جاي حفظ کردن و ذخيره کردن اطلاعات ، به تفکر ميپردازد و معلم ميتواند از طريق تشويق به بحث ، پرسش و ساير روش هاي مناسب ، براي تبادل فکري ميان خود و شاگردان درکلاس ، به فرايند تفکر انتقادي در اين مقطع ، کمک نمايد.
پس وقت آن رسيده است که تعليم و تربيت نيز شرايطي ديگر پيدا کند و به پرورش تفکر انتقادي در افرادي به منزله ي يکي از هدفهاي اصلي تعليم و تربيت بيشتر توجه شود و در برنامه هاي مدارس ، بايد روش هايي گنجانده شود که از طريق آن ها دانش آموزان قابليت هاي چگونه آموختن را از طريق نظم فکر مي آموزند و در زندگي روزمره ي خود به کار برند.
تئوري فريره يک رويکرد عملگراست بدين صورت که بر مبناي انديشه هاي او، تفکر انتقادي ما را به سوي عمل انتقادي هدايت ميکند بنابراين آموزش و پرورش در اين رويکرد به عنوان روابط بين آزادي و رام سازي عمل ميکنند (لدويت ، ٢٠٠١، ص ١٧٧) رابطي که ميکوشد آموزش و پرورش را از اين نگاه که ميکوشد دانش آموزان را رام کند، رهايي بخشد، يکي از ايده هايي که در فرآيند تربيتي ٩٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره سي و نهم ، بهار ١٣٩٨ * * * * * فريره ، جنبه اي کاملا انتقادي دارد، طرح گفت و شنود وي است .