چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تبیین کارکردهای اجتماعی و انطباقی بر حسب مهارت های تفکر انتقادی
دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان نوشهر بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون تفکر
انتقادی کالیفرنیا و سازگاری انطباقی و اجتماعی نوجوانان، با دو پرسشنامه که به ترتیب شامل ٣٤ و ٢٤
سوال بود. جامعه آماری پژوهش را کلیة دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان نوشهر در سال
٩٠ ) تشکیل می دادند که برابر آمار موجود در واحد آمار اداره کل آموزش و پرورش استان - تحصیلی ( ٩١
٢٧٦ نفر و ،( مازندران ١٠٥٦ نفر بود. حجم نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کرجسی- مورگان ( ١٩٩٠
نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. بدین ترتیب که از میان دبیرستان های
دخترانه شهرستان نوشهر ٥ دبیرستان برگزیده شد. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات این پژوهش از آمار
توصیفی و استنباطی و با توجه به موضوع و هدف تحقیق، از روش همبستگی استفاده شد. بررسی نتایج
حاصل نشان داد که مولفه های استنتاج، تحلیل و استدلال استقرایی بیشترین میزان تاثیر بر عملکرد اجتماعی انطباقی دانش آموزان دوره متوسطه داشته است به طوری که مولفه های؛ استدلال قیاسی و ارزیابی کمترین تاثیر را بر آنان نشان داد.
خلاصه ماشینی:
پايايي ابزار توسط آلفاي کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است که در جدول زير قابل مشاهده مي باشد: جدول ١: پايايي ابزار (به تصویر صفحه رجوع شود) تبيين کارکرد اجتماعي و انطباقي برحسب مهارت هاي تفکر انتقادي (دانش آموزان دختر دوره متوسطه ) / ٩١ جهت تجزيه وتحليل اطلاعات اين پژوهش از آمار توصيفي و استنباطي و با توجه به موضوع و هدف تحقيق ، از روش همبستگي استفاده ميشود.
٩٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * ٣ -٣- استنباط آماري داده ها ١- آيا "عملکرد اجتماعي انطباقي" بر حسب مهارت هاي تفکر انتقادي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان نوشهر تبيين ميشود؟ براي آزمون اين سوال پژوهشي مهارت هاي پنجگانه ي تفکر انتقادي شامل : تحليل ، ارزيابي، استنتاج ، استدلال قياسي و استدلال استقرايي به عنوان متغيرهاي پيش بين و مولفه "عملکرد اجتماعي انطباقي" به عنوان متغير ملاک وارد معادله رگرسيون به روش گام به گام در نظر شدند.
٩٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره يکم ، تابستان ١٣٩٨ * * * * * ٣ - آيا "روابط با همسالان " بر حسب مهارت هاي تفکر انتقادي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان نوشهر تبيين ميشود؟ براي آزمون اين سوال پژوهشي مهارت هاي پنجگانه ي تفکر انتقادي شامل : تحليل ، ارزيابي، استنتاج ، استددلال قياسي و استددلال استقرايي به عنوان متغيرهاي پيش بين و مولفه "روابط با همسالان " به عنوان متغير ملاک وارد معادله رگرسيون به روش گام به گام شده اند که نتايج آن در جدول زير ارايه شده است .