چکیده:
هدف از انجام این مقاله بررسی رابطه اخلاق در حسابداری و اجرای مسئولیت های اجتماعی در شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران است. مسئولیت اجتماعی بنگاه شامل تعهدات متداومی است که از طرف بنگاهها و بصورت اخلاقی در محیطهای اقتصادی رخ میدهد تا کیفیت زندگی نیروی کار و نزدیکان آنها را بهبود دهند. ایفای مسئولیت اجتماعی بنگاه در راستای تامین منافع جامعه بگونه ای تلاش میکند که تمامی افراد جامعه از حقوق خود محافظت نموده و فعالیتهای اقتصادی صرفا در راستای انتفاع مالی نباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و پس رویدادی است. همچنین برای بررسی رابطه بین متغیرها از تجزیه و تحلیل رگرسیون که زیر مجموعه تحقیق همبستگی استفاده میگردد، بنابراین پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل داده های شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران میباشد. روش نمونه گیری در تحقیق حاضر بصورت تصادفی و با اعمال محدودیت هایی طبق قاعده حذف سیستماتیک141 شرکت بعنوان نمونه انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان می دهد با توجه به سطح معنی داری کلیه متغیرهای تحقیق، می توان گفت که مسوولیت اختیاری، قانونی، اخلاقی و اقتصادی بر اخلاق حسابداری تاثیر می گذارند.
خلاصه ماشینی:
در کنار ساير نظريه هاي مختلف ، براي توضيح و تبيين اينکه چرا شرکت ها گزارشگري مسئوليت اجتماعي را به طور داوطلبانه انجام ميدهند، از جمله نظريه مفيد بودن تصميم گيري، نظريه مشروعيت ، نظريه ذينفعان و نظريه اقتصاد سياسي، نظريه ذينفعان و نظريه اقتصاد سياسي، نظريه حسابداري اثباتي و فرضيه هزينه سياسي پيشنهاد شده است .
[In Persian] Aslan, Şebnem and Aslan Şendoğdu, (2012) , “The Mediating role of corporate social responsibility in ethical leader’s effect on corporate ethical values and Behavior”, 8th International Strategic Management Conference, Social and Behavioral Sciences 58, pp 693 – 702 Bagherpour Valashani, M.
“The Role of Corporate Social Responsibility (CSR) Assurance in Investors Judgments When Managerial Pay is Explicitly Tied to CSR Performance”, Auditing: A Journal of Practice and Theory, Vol. 34, No. 1, pp.
M. Shabana, (2010) , “The business case for corporate social responsibility: A review of concepts, research and practice”, International Journal of Management Reviews, 12 (1) , pp 85–105 Carroll, Archie, B.
“The Institutionalisation of Corporate Social Responsibility Reporting”, The British Accounting Review, Vol. 46, No. 2, pp.
“A Corporate Social Responsibility Audit within a Quality Management Framework”, Journal of Business Ethics, Vol. 31, No. 4, pp.
, and William Spencer, (2012) , “The social construction of global corporate citizenship: Sustainability reports of automotive corporations”, Journal of World Business 47, pp 123–133 Smith, K.