چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودکارآمدی، اشتیاق شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه آموزگاران شهر شادگان در سال 1395 بودند که تعداد 200 نفر از آنان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی شرر(1999)، اشتیاق شغلی اترخت (2002)، انگیزش درونی کاری را (2012) و عملکرد شغلی پاترسون (2000) بود. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان دادند که بین خودکارآمدی با عملکرد شغلی و بین اشتیاق شغلی با عملکرد شغلی آموزگاران و بین انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. متغیر خودکارآمدی با ضریب بتای 38/0، متغیر اشتیاق شغلی با ضریب بتای 32/0 و متغیر انگیزش درونی با ضریب بتای 29/0 توانست به طور مثبت و معنی دار عملکرد شغلی آموزگاران را پیش بینی کنند.
خلاصه ماشینی:
ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسش نامه خودکارآمدی شرر (١٩٩٩)، تعهد شغلی اترخت (٢٠٠٢)، انگیزش درونی کاری را (٢٠١٢) و عملکرد شغلی پاترسون (٢٠٠٠) بود.
نتایج پژوهش با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان دادند که بین خودکارآمدی با عملکرد شغلی و بین تعهد شغلی با عملکرد شغلی آموزگاران و بین انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطۀ مثبت معنیداری وجود دارد.
٤- بین خودکارآمدی، تعهد شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطۀ چندگانه وجود دارد.
یافته ها هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ خودکارآمدی، تعهد شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران شهر شادگان است .
بحث و نتیجه گیری این پژوهش به منظور بررسی رابطۀ خودکارآمدی، تعهد شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران شهر شادگان انجام گرفت .
در زیر به تبیین فرضیه های پژوهش پرداخته میشود: نتایج نشان داد بین خودکارآمدی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطۀ مثبت معنیداری وجود دارد.
نتایج نشان دادند بین تعهد شغلی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطۀ مثبت معنیداری وجود دارد.
نتایج نشان دادند بین انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطۀ مثبت معنیداری وجود دارد.
نتایج فرضیۀ چهارم نشان دادند رگرسیون پیش بینی عملکرد شغلی آموزگاران از روی متغیرهای خودکارآمدی، تعهد شغلی و انگیزش درونی معنیدار است .
نتایج پژوهش حاکی از این است که بین خودکارآمدی، تعهد شغلی و انگیزش درونی با عملکرد شغلی آموزگاران رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و چون این پژوهش در شهر شادگان انجام شده است ، لذا پیشنهاد می گردد در سایر شهرها و نواحی دیگر نیز چنین پژوهشی انجام شود.