چکیده:
هدف از انجام این تحقیق شناسایی چالشهای پیش روی صنعت برق الکترونیک استان آذربایجان شرقی و ارائه مدلی برای ارتقای سطح فروش این محصولات میباشد. پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهشی، توصیفی میباشد. جهت جمعآوری داده از پرسش نامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی سوالات پرسش نامه توسط متخصصان حوزه مربوط و به خصوص استاد راهنما مورد تایید قرار گرفت. برای این منظور ابتدا از روش تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی عوامل اثرگذار بر کارآمدی صنعت الکترونیک استفاده شد، که 18 گروه عامل در این راستا شناسایی و در قالب 4 گروه کلی؛ تقویت درونی (مانند طراحی محصول جدید، بازار، فروش) و عوامل کلان فضای کسب و کار (مانند فنی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی) و تقویت زیرساختهای درونی (مانند آزمایشگاه، طراحی تراشه، تکنولوژی روز) و عوامل محیط صنعت (مانند مصرف کنندگان، مشتریان، رقبا) مورد دسته بندی قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری اثر مداخلهگر عوامل بازاریابی، رقابتی و تحقیقاتی و همچنین اثر تعدیل گر عوامل خرید حرفهای و امکان طراحی تراشه مورد آزمون قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور ابتدا از روش تحليل عاملي اکتشافي براي شناسايي عوامل اثرگذار بر کارآمدي صنعت الکترونيک استفاده شد، که ١٨ گروه عامل در اين راستا شناسايي و در قالب ٤ گروه کلي؛ تقويت دروني (مانند طراحي محصول جديد، بازار، فروش ) و عوامل کلان فضاي کسب و کار (مانند فني، اجتماعي، اقتصادي، زيست محيطي) و تقويت زيرساخت هاي دروني (مانند آزمايشگاه ، طراحي تراشه ، تکنولوژي روز) و عوامل محيط صنعت (مانند مصرف کنندگان ، مشتريان ، رقبا) مورد دسته بندي قرار گرفتند.
بنابراين اين تحقيق ميخواهد به اين مسأله بپردازد که چالش هاي پيش روي توسعه فناوري الکترونيک در منطقه چه عواملي هستند و نحوه ي تأثير آنها بر سطح فروش محصولات اين صنعت چگونه است ؟ باتوجه به مدل مفهومي تحقيق (شکل شماره ١) و با عنايت به اينکه تحقيق از نوع توصيفي است پرسش هاي فرعي زير را ميتوان مطرح نمود: زير ساخت هاي آزمايشگاهي چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ مهارت هاي فروش چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ مشتريان تا چه اندازه بر فروش محصول تأثير مي گذارند؟ روابط بين شرکتي چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ عوامل اقتصادي چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ عوامل اجتماعي چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ عوامل فني چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ مصرف کنندگان چه تأثيري بر فروش محصول مي گذارند؟ عوامل دروني چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ عوامل زيستي چه تأثيري بر فروش محصول دارد؟ آيا عوامل رقابتي نقش مداخله گر در روابط بين شرکتي و فروش محصول تأثير دارد؟ آيا بازاريابي نقش مداخله گر در رابطه مهارت هاي فروش و فروش محصول تأثير دارد؟ آيا زيرساخت هاي تحقيقاتي نقش مداخله گر در رابطه عوامل دروني شرکت و فروش محصول تأثير دارد؟ آيا انجام خريد حرفه اي نقش تعديل گر در رابطه بين مشتريان و فروش محصول تأثير دارد؟ آيا امکان طراحي تراشه نقش تعديل گر در رابطه بين مشتريان و فروش محصول تأثير دارد؟ در زمينه بررسي چالش هاي صنعت الکترونيک عوامل مختلفي دخيل هستند که در اين قسمت به بررسي برخي از اين عوامل پرداخته ميشود: شاخصه هاي فني: ميتوان گفت اولين و ابتداييترين نوع صنعت الکترونيک مونتاژ قطعات پيش ساخته مانند تراشه ها١، نمايشگرها، مقاومت ها، خازن ها و...