چکیده:
سنجش و اندازه گیری برای هر سازمانی یک امر حیاتی است. نظام مدیریت و ارزیابی عملکرد به عنوان یکی از فرایند های مدیریتی نقش برجسته ای در کمک به تحقق اهداف و ماموریت های سازمان دارد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر در مدیریت عملکرد چند سطحی موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق براساس کارت امتیازی متوازن می باشد. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی است. روش تحقیق، آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری تحقیق، خبرگان موسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق هستند که حداقل 5 سال سابقه مدیریت آموزش بوده و دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی به مصاحبه با خبرگان جامعه آماری پرداخته شد که پس از انجام 15 مصاحبه با خبرگان نسبت به موضوع اشباع نظری حاصل گردید. نتایج حاصل از مصاحبه با روش کدگذاری سه مرحله ای مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب 4 بعد کارت امتیازی متوازن، عوامل موثر بر مدیریت عملکرد در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی شناسایی و ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتـایج حاصـل از مصاحبه با روش کدگذاری سه مرحله ای مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب ٤ بعد کارت امتیـازی متـوازن، عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی شناسایی و ارائه شده است .
برای طبقه بندی اولیه عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد مؤسسـه آمـوزش عـالی علمـی کاربردی دسته بندی شد که با توجه به روش انتخـاب شـده در ایـن تحقیـق (تحلیـل مضـمونی )، مضامین غالب در بیانات شناسایی و برای ارائه مـدل اولیـه عوامـل مـؤثر بـر مـدیریت عملکـرد مؤسسه ساماندهی شد که برای اعتبارسنجی آنها، برداشت های محقق (کدها)، نامگـذاری کـدها و مضامین و نیز طبقه بندی انجام شده دوباره برای خبرگان ارسال و تأیید نهایی دریافت شد.
جدول ٤ نقشه راه مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی صنعت آب و برق واحد آموزشی / / / / / / 132 ٥- نتیجه گیری و پیشنهادات نتایج حاصل از پژوهش فعلی در ارتباط بـا مـدیریت عملکـرد مؤسسـه و نتـایج مطالعـات قبلـی بیانگر آن است که همه عوامل مدیریت عملکرد مؤسسه آمـوزش عـالی علمـی کـاربردی در ایـن پژوهش در تحقیقات قبلی هم تأیید شده است .
عقد قرارداد بلندمدت که در ایـن تحقیـق از مؤلفـه هـای مـدیریت عملکـرد مؤسسـه اسـت در تحقیقـات گذشـته از جملـه بررسـی عوامـل مـؤثر بـر عملکـرد آموزشـی گروههـای آموزشـی دانشگاهی : مطالعه کیفی [١١]، شناسایی عوامل درون سازمانی مـؤثر بـر عملکـرد شـرکت هـای نوپا [١٨] و ارائه یک چهارچوب مفهومی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه [١٩] نیز این مؤلفه تأییـد شده است .
ارائه خدمات نوین آموزشی یکی دیگر از مؤلفه های مـدیریت عملکـرد مؤسسـه اسـت و ایـن مؤلفه در تحقیقات قبلی ارائه مدل مفهومی ارزیابی تأثیر خدمات بانکداری الکترونیک بـر عملکـرد بانکها با استفاده از رویکرد BSC [٢٠] نیز تأیید شده است .