چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از دستگاه ردیاب حرکات چشم، میزان جذابیت بسته بندی محصولات ( برند پگاه در دو حالت با گردن آویز و بدون گردن آویز، ویوان ، ساربونا، آسایش، داهاتی) را ارزیابی نموده است. در این پژوهش که از نوع آزمایشی است تعداد 30 نفر از دانشجویان و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و سپس دو تکلیف طراحی شده رستوران و کلینیک سلامت بطور تصادفی بین آنها توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که در تکلیف کلینیک سلامت، بین برند پگاه( با گردن آویز) و سایر برندهای منتخب، بیشترین میزان توجه بصری صورت گرفته به بسته بندی محصول پگاه و در تکلیف رستوران به ویوان بوده است. در تکلیف کلینیک سلامت، بین برند پگاه (بدون گردن آویز) و سایر برندهای منتخب، بیشترین میزان توجه بصری صورت گرفته به بسته بندی محصول پگاه و داهاتی و در تکلیف رستوران به ساربونا و داهاتی بوده است. ضرائب مدل رگرسیون لجستیک بدست آمده حاکی از وجود رابطه معنی دار بین مدت زمان تثبیت نگاه و انتخاب محصول می باشد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اقدام جدید شرکت پگاه مبنی بر حذف گردن آویز از محصول فرضیه دوم مطرح می شود: فرضیه دوم: تفاوت معنی داری بین مدت زمان تثبیت نگاه به بسته بندی محصولات در ترکیب B (پگاه بدون گردن آویز و سایر برندهای منتخب )به تفکیک تکلیف (رستوران/ کلینیک سلامت )وجود دارد.
مدل مفهومی پژوهش (شکل ١) یک مدل تلفیقی است که رابطه بین میزان توجه (مدت زمان تثبیت نگاه) به بسته بندی محصولات و تمایل به خرید مصرفکننده (انتخاب محصول) را نشان می دهد.
/ / / / شکل ١: مدل مفهومی پژوهش رابطه بین میزان توجه (مدت زمان تثبیت نگاه) به بسته بندی محصولات و تمایل به خرید مصرف کننده (انتخاب محصول ) ٤.
نتیجه این آزمون که در جدول (٧) گزارش شده است حاکی از اختلاف معنی دار بین مدت زمان تثبیت نگاه به تصویر پگاه با گردن آویز و سایر برندهای منتخب می باشد.
میانگین زمان تثبیت نگاه بر روی بسته بندی محصولات (ترکیب A) در راستای بررسی فرضیه دوم پژوهش به آزمودنی ها، تصویر پنج محصول پگاه (بدون گردن آویز)، ساربونا، داهاتی ، ویوان و آسایش نمایش داده شده است .
The Impact of the Package Design on the Select Consumers, Journal of Business Management Perspective, 14 (1), 175-194.
The effect of visual and informational packaging factors on repurchasing intention of edible items, Food Science and Technology, 11 (42), 31-42.
Relationship between Packaging Information and Consumer Purchase Behavior (Food Products as a Case Study).
The effect of packaging on identifier image in food products, Journal of Business Management Perspective, 10 (4), 107-124.