چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی و تبیین الگوی شایستگی در راستای ابقای کارکنان در شرکت های
خصوصی سازی شده در فضای رقابتی است. طراحی/ روششناسی/ رویکرد: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه ای کاربردی و از لحاظ ماهیت جزو -پژوهش های کیفی است.خبرگان با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی شناسایی شدند که با توجه به کفایت داده ها، درمجموع با 20 خبره مصاحبه شد. روش تجزیه وتحلیل، نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام مند بود و داده ها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شدند. یافته های پژوهش: نتایج بخش کیفی (داده بنیاد) موید آن است که در شرایط علّی، تعیین جو حمایتی و توجه به سازمان یادگیرنده، در پدیده اصلی، ویژگی های فردی، در شرایط مداخله گر، عوامل درون و برون سازمانی، در بستر حاکم، فرهنگ سازمانی و قوانین و مقررات و در رابطه با راهبرد اصلی، اقدامات مدیریت منابع انسانی و رهبران شایسته محور و مهارت های منابع انسانی موثر می باشند. محدودیت ها و پیامدها: شایان ذکر است که سوالات مصاحبه و پرسشنامه به صورت نگرش سنجی است؛ بنابراین امکان کنترل تمامی این متغیرها از سوی محقق میسر نیست. پیامدهای عملی: ارائه راهکارهایی به شرکت ها با هدف بهبود شایستگی منابع انسانی در مرحله خصوصی سازی برای ابقا در سازمان.
خلاصه ماشینی:
کدگذاری بر اساس رویکرد استراوس و کوربین در مورد شرایط عی (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به جدول ٢، در شرایط علی شناساییشده در این پژوهش ، مقوله های کلان شامل جو حمایتی سازمانی و سازمان یادگیرنده است و ٥ مقوله خرد شناساییشده در این بخش از مصاحبه ها حمایت مدیران و رهبران سازمانی، برنامه های حمایتی شایسته سالاری، وجود همکاری و تشریک مساعی در سازمان ، توسعه دانش سازمانی و تقویت گروه کاری است .
در مصاحبه دوم ، فرد خبره در رابطه با مقوله خرد شرایط اجتماعی و فرهنگی این طور بیان کرده است که «قوانین و مقررات دولتی بدون شک نقش مهمی در اجبار و جهت دهی شرکت ها در زمینه فعالیت ها در حوزه اجرای برنامه های شایسته سالارانه خواهد داشت ».
در مصاحبه هشتم فرد خبره در رابطه با مقوله خرد نظام برنامه ریزی و جذب منابع انسانی این طور بیان کرده است که «شرکت های وابسته به «وزارت نفت » برای اینکه توانمندی لازم در راستای اجرای برنامه های شایسته سالاری داشته باشد باید شغل را به درستی در گام نخست تجزیه وتحلیل کنند و برای بهبود عملکرد منابع انسانی در این حوزه برنامه ریزی شغلی را ممکن سازند و نوعی نظم سازمانی را در هر شغل ایجاد کنند».
Human Resource Management Competency Model for Pakistani Banking Companies.
The Impact of Sectoral Changes On Individual Competences: A Reflective Scenario-Based Approach in the Creative Industries.