چکیده:
هدف این پژوهش بررسی قوانین توسعه حقوق حمل و نقل هوایی در ایران جهت هم راستایی با قوانین بین المللی بود. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل کارمندان شرکتهای هواپیمایی ایران در سال 1396 بود. که صد و بیست نفر بصورت تصادفی جهت اجرای پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر از پرسشنامة استفاده شده است. ترکیب پرسشنامه از دو بخش مجزای الف(مشخصات فردی و ب(سوالات حقوق مربوط به قوانین حمل و نقل هوایی تشکیل شده بود. که پایایی پرسشنامه 93/0 توسط آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. از روش های آمار توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و جدول برای توصیف یافته ها و ازآمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نشان داد بین قوانین داخلی و جرائم مربوط به متصدیان حمل ونقل هوایی رابطه معنادار وجود دارد. همچنین ثابت شد با قانونگذاری مناسب و هم راستا با قوانین بین المللی میتوان به توسعه حمل و نقل هوایی سرعت بخشید. همچنین مشخص شد، جرایم داخلی مربوط به حمل و نقل هوایی از اسناد بین المللی تبعیتی ندارد.
خلاصه ماشینی:
حقـوق هـوایی در دنیا سابقه چندانی ندارد و تا پیش از تصـویب اولـین مقـررات بـین المللـی پیرامـون حقوق هوایی در سال ١٩١٩، بیشتر مقررات هوایی از مقررات دریانوردی بین المللی وام گرفته شده و مطابق با حقوق کشتیها و شناورها در مـورد هواپیمـا نیـز تصـمیم گیـری می شد؛ اما گسترش استفاده از هواپیما در حمل و نقل مسافر و بار باعث شد تـا حقـوق هوایی به عنوان یک شاخه جداگانـه در حقـوق مـورد بررسـی قـرار گیـرد (جبـاری و حسن زاده ، ١٣٩٢: ١٥١).
از آنجایی که دو سوم کره زمین را فضای آب ها، دریاها و اقیانوس ها در برگرفته است ، بنابراین بخش عمده ای از قلمرو هوایی با قلمرو دریایی تداخل پیدا کردد و از این نظر، دارای مقررات مشـابهی خواهند بود؛ از سوی دیگر، حقوق هوایی عـلاوه بـر اینکـه ، در داخـل کشـورها دارای مقررات مشخصی است ، اما به دلیل بعد بین المللی بیشتر مسافرت ها و حمل و نقل هـای هوایی از رویه های و کنوانسیون های بین المللی در این زمینه تبعیت میکند و از ایـن رو، با عنوان حقوق بین الملل هوایی نیز شناخته میشود (جباری و حسن زاده ، ١٣٩٢: ١٤٣).
حقوق هوایی علاوه بر اینکه ، در داخل کشورها دارای مقررات مشخصی اسـت ، امـا به دلیل بعد بین المللی بیشتر مسافرت هـا و حمـل و نقـل هـای هـوایی از رویـه هـای و کنوانسیون های بین المللی در این زمینه تبعیـت مـیکنـد و از ایـن رو، بـا عنـوان حقـوق بین الملل هوایی نیز شناخته میشود (غلامی و همکاران ، ١٣٩٦: ٥٢).
ب - آمـار اسـتنباطی: همچنـین بـرای شـناخت میـزان توسعه حقوق حمل و نقل هوایی در ایران جهت هم راستایی بـا قـوانین بـین المللـی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .