چکیده:
رقابت در بازار محصول، معیاری مناسب برای ارزیابی درجه موفقیت شرکتها در بازار به حساب می آید و شرکتها برای پیروزی در این رقابت، نیاز به منابع مالی دارند. شرکتها با دسترسی محدود به منابع مالی داخلی و خارجی برای استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری و افزایش رقابتپذیری، ممکن است قیمت محصول را افزایش داده که منجر به کاهش توان رقابتی واحد تجاری می شود و این مسئله میتواند در دوران رکود اقتصادی تشدید گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی قیمتگذاری محصول بر رابطه بین محدودیت مالی و رقابت در بازار محصول در طی چرخههای تجاری میباشد. بدین منظور 150 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1387-1395 به عنوان نمونه پژوهش میباشند. نتایج نشان میدهد که شرکتهای دارای محدودیت مالی، قیمت بالاتری برای محصول خود در نظر می گیرند و این مسئله موجب کاهش قدرت رقابت پذیری شرکت در بازار می شود. بعلاوه، نتایج بیانگر این است که اثر میانجی قیمتگذاری محصول بر رابطه بین محدودیت مالی و رقابت در بازار محصول در چرخههای تجاری متفاوت نیست.
The product market competition is appropriate criteria for assessing company`s success in market and companies need financial resources to win this competition. The companies with limited access to internal and external financial resources for using investment opportunities and increasing competitiveness may set high prices for their products that leads to diminishing power of their competition and this effect may intensify in economic recession. The aim of this research is to investigate the mediating role of product pricing on the association between financial constraints and product market competition across business cycles. the research sample is 150 companies listed on Tehran Stock Exchange (TSE) at 2008 to 2017. The research`s findings show that companies with financial constraints set higher prices for their products that leads to diminishing power of their competition. Also, the results indicate that the mediating effect of product pricing on the association between financial constraints and product market competition across business cycles is not different.