چکیده:
چکیده: در دنیای به شــدت در حال تغییر کنونی، ســازمان هایی موفق تر هســتند که زودتر، سریع تر و بهتر از رقبا یاد بگیرند و آموخته ها را در فرایندهای کاری خود نشان دهند. هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع یادگیری سازمانی در سازمان های امنیتی است. نوع پژوهش کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. حجم نمونه 62 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه های سازمان های امنیتی نیروهای مسلح تشکیل داده اند که به صورت تصادفــی- طبقه ای از بین 189 نفر از اعضای جامعه آماری انتخاب شــده اند. محققین در پاســخ به این ســوال که موانع یادگیری در ســازمان های امنیتی چیست؟ پرسشنامه ای متشــکل از 53 ســوال در رابطه با متغیرهای تحقیق تهیه و پــس از توزیع و جمع آوری پرسشــنامه ها، پاســخ ها از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت که نتایج حاصله بیانگر آن است که مهم ترین موانع یادگیری سازمانی در سازمان های امنیتی عبارت اند از: کمبود حمایت مدیران ارشد از نوآوری، گرایش به انجام کارها به شیوه سابق، عدم رواج فرهنگ انتقادگری در سازمان، مقاومت سازمان نسبت به ایده های جدید، تاثیر کم ایده های آموزشی در حوزه کاری، کمبود آگاهی مدیران درباره تغییرات موردنیاز، عدم توانایی انتقاد، نظارت نداشتن و بی توجهی مدیریت نسبت به ثبت بصیرت ها و عدم تشویق و قدردانی نکردن مدیران عالی از انتشار بصیرت ها در سازمان
خلاصه ماشینی:
وجوه تمایز سازمان های اطلاعاتی – امنیتی از سایر سازمان ها - گزینش خاص کارکنان با محوریت وفاداری - ساختار محرمانه - برخورداری از بودجه سری به میزان بالا - پنهان کاری و استفاده از پوشش در فعالیت ها - حیطه بندی گسترده - برخورداری از ابزارهای انحصاری - امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد - محدودیت واپایش برون سازمانی - توانایی اجرای عملیات ویژه - برخورداری از سامانه حفاظتی درون سازمانی و ساختار اداری اختصاصی - تمرکز و انحصار اختیارات و تسلط گروهی نخبه - اولویت سوءظن بر حسن ظن - خطرپذیری - جزمیت اعتقادی - انضباط و اطاعت پذیری درون سازمانی (کرمی ، ١٣٨٨: ١٥ به نقل از تنهایی و زندیان ،١٣٩٣: ٩٧) ویژگی های مؤثر آموزش و یادگیری در سازمان های امنیتی با توجه به مأموریت ذاتی سازمان های امنیتی و لزوم آگاهی و اشرافیت بر محیط پر از تهدید و آسیب پیرامونی به منظور اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و مقابله ای ، می طلبد که آموزش و یادگیری در این ســازمان به فراخور مأموریت واگــذاری از ویژگی های خاصی برخوردار باشد که عمده این ویژگی ها عبارت اند از: - نقش جبرانی و تکمیل کنندگی داشته باشد؛ در سازمان های امنیتی ، آموزش و یادگیری درصدد تعدیل و رفع خلأ دانایی و توانایی اســت و با تشــخیص فاصله دانش و توانایی موجود با آنچه باید باشد بر جمع کردن این فاصله و شکاف می پردازد و با حفظ و ارتقای انگیزه نیروهای جوان ، بهره گیری از انرژی و توانایی های بالقوه و بالفعل آن ها را در جهت منافع سازمان و فرد هدایت می کنند.