چکیده:
«مدیریت دانش» از موضوعات مهمی است که در حوزههای مختلف دانشی کاربرد بسیار دارد. مقاله پیشرو، دربردارنده مباحثی درباره مدیریت دانش در حوزه مطالعات مهدوی است. نظام موضوعات مهدوی، منابع و کتابخانههای مهدوی، محققین و پژوهشگران مهدویتپژوه، مراکز و پژوهشکدههایی که در حوزه مهدویت کار پژوهشی و فرهنگی انجام میدهند، نرمافزارهای تولیدشده با محوریت مهدویت، همه از مصادیق مدیریت دانش اسلامی در حوزه مطالعات مهدوی بهشمار میآیند. در این مقاله به نظام موضوعات مهدوی و نقش آنها در مدیریت دانش اسلامی پرداخته شده است. . بر این اساس پرسش اصلی نوشتار حاضر آن است که: موضوعات مهدوی چگونه دستهبندی میشوند و در مدیریت دانش اسلامی چه نقشی دارند؟ بدیهی است از طریق دستهبندیهای نظاممند، میتوان مفاهیم و اصطلاحات جدید در حوزه مهدویت را کشف نموده و بر غنای اصطلاحنامه معارف مهدوی افزود؛ چنین رویکردی میتواند یک نوآوری در مطالعات مهدوی باشد.
خلاصه ماشینی:
مدیریت دانش در حوزه مطالعات مهدوی محمود ملکیراد 1 چکیده «مدیریت دانش» از موضوعات مهمی است که در حوزههای مختلف دانشی کاربرد بسیار دارد.
در این مقاله به نظام موضوعات مهدوی و نقش آنها در مدیریت دانش اسلامی پرداخته شده است.
برای مطالعات مهدوی بهعنوان یکی از حوزههای دانشی نیز میتوان از «مدیریت دانش» استفاده کرد و از طریق آن به مراکز مهدویپژوه و پژوهشگران این حوزه در موارد ذیل کمک کرد: الف) شناخت و معرفی مراکز و پژوهشکدههای مهدویپژوه و ایجاد همافزایی میان آنها؛ ب) تلاش برای بهثمررساندن پژوهشهای بنیادی و اثرگذار در حوزه مطالعات مهدوی؛ ج) پرهیزدادن مراکز از موازیکاری و جلوگیری از تحقیقات و پژوهشهای تکراری؛ د) نشاندادن پتانسیل موجود در مراکز مهدوی در مواجهه با شبهات و چالشهای پیشرو.
با انجام پژوهش پیرامون این دسته از موضوعات میتوان به اهداف ذیل دست یافت: الف) تبیین و تعمیق معارف مهدویت در حوزههای مختلف قرآنی، حدیثی، کلامی، سیاسی، اجتماعی و مانند آن.
موضوعات اخلاقی 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) از بانک موضوعات پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی استفاده شده است.
موضوعات تربیتی 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) از بانک موضوعات پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری گرچه خاستگاه اولیه مدیریت دانش برای بهرهوری بیشتر سازمانها و نهادهای مختلف بوده، اما با توجه به کارایی و اهمیت آن، به حوزه مطالعات و پژوهشها در حوزههای مختلف علوم بهویژه علوم انسانی نیز وارد گردید و از این راه میتواند کمک فراوانی به روانسازی تبادل اطلاعات داشته باشد.