چکیده:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ در ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ آﺧﺮ ﺑﺎرداری ﺑﺮ ﺗﺎب آوری ﺑﻌﺪ از زاﯾﻤﺎن ﻣﺎدران اﺟﺮا ﮔﺮدﯾﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ) ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ( و ﮐﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن- ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮده و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ زﻧﺎن ﺑﺎردار ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﭼﺎﻟﻮس ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﭼﺎﻟﻮس در ﺳﺎل 1397 ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﺮده اﻧﺪ. ﮐﻪ ازﺗﻌﺪاد200 ﻧﻔﺮ زﻧﺎن ﺑﺎردار ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده ﺗﻌﺪاد 150 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. و اﯾﻦ150 ﻧﻔﺮ زﻧﺎن ﺑﺎردار ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺗﺎب آوری ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ . ﺗﻌﺪا د 93 ﻧﻔﺮ ﻧﻤﺮه ﺗﺎب آوری آﻧﻬﺎ ﯾﮏ اﻧﺤﺮاف اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑﻮد.ﮐﻪ30 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﻧﺘﺨﺎب و در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﺷﺪﻧﺪ )ﻫﺮ ﮔﺮوه 15 ﻧﻔﺮ( آﻧﮕﺎه ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ ﻃﯽ8 ﺟﻠﺴﻪ 90دﻗﯿﻘﻪ ای ﻫﻔﺘﻪ ای دوﺑﺎر ﺗﺤﺖ آﻣﻮزش ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ. اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮدﻧﺪ از : ﺑﺴﺘﻪ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ ﺑﻮد. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن آﻣﺎری ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻮوارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪﻣﺘﻐﯿﺮه ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار spss اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﺗﺎب آوری در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮐﻨﺘﺮل ﺗﻔﺎوت وﺟﻮد داردp0/01> . ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ آﻣﻮزش ﻣﺜﺒﺖ اﻧﺪﯾﺸﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺎب آوری ﺳﻪ ﻣﺎﻫﻪ آﺧﺮ ﺑﺎرداری زﻧﺎن ﺑﺎردار ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﭼﺎﻟﻮس ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ و درﻣﺎﻧﯽ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﭼﺎﻟﻮس ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﺮدﻧﺪ، ﺗﺎﺛﯿﺮ دارد .
خلاصه ماشینی:
این مفهوم که با واژه هایی چون استقامت، تهور، جسارت، بی پروایی و شهامت وجه مشترک دارد، نوعی سبک شخصیتی است که مجموعه ای از صفات روانی را در بر می گیرد FootNote No="6" Text="Delahaij" و همکاران، 2010) و اغلب به عنوان توانایی افراد برای مواجهه با وقایع منفی زندگی برای سالم ماندن FootNote No="7" Text="Bonanno" ، 2004) و مقابله انعطاف پذیر با چالش های زن FootNote No="8" Text="Peng" و همکاران، 2012) تعریف می شود.
در این پژوهش بررسی اثر مثبت اندیشی در سه ماهه آخر بارداری بر تاب آوری بعد از زایمان مادران ( مطالعه موردی شهرستان چالوس)مورد بررسی قرار {مراجعه شود به فایل جدول الح جامعه آماری در این پژوهش کلیه زنان باردار شهرستان چالوس بودند که به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان چالوس مراجعه کردند( حدود 200 نفر ).
نتایج جدول 4-5 نشان می دهد بین گروه آزمایش که تحت تاثیر آموزش مثبت اندیشی بوده اند و گروه کنترل که تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند در میزان تاب آوری و افسردگی تفاوت معناداروجود دارد.
F(2,25)= 939/181 ؛ P < 01/0؛ Lambda = 064/0 ؛ Partial =936/0 با توجه به داده های جدول 4-5 میانگین نمرات تاب آوری و افسردگی در دوگروه افراد گروه آزمایش که تحت تاثیر آموزش مثبت اندیشی بوده اند و گروه کنترل که تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند حداقل در واریانس یکی از متغیرهای تاب آوری و افسردگی تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.