چکیده:
این مقاله با هدف شناسایی اشتباهات مفهومی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان پاکدشت در مبحث معادله درجه اول انجام گرفته است. در ریاضی و علوم دیگر دانشآموزان معادلات را تشکیل داده و حل میکنند و بدین سبب، لازم است دانشآموزان درک مناسبی از معادلات داشته باشند. از آنجاییکه اشتباهات مفهومی بخشی از درک مفهومی دانشآموزان را تشکیل میدهند و جزئی از فرآیند ساختن مفاهیم جدید و ارزیابی طرحوارههای شخصی محسوب میشوند، میتوانند بهعنوان ابزار مفید آموزشی مورد توجه قرار گیرند. بهمنظور شناسایی اشتباهات، آزمونی طراحی و اجرا شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشآموزان اشتباهات مفهومی متعددی در مبحث معادله ازجمله تعریف معادله، نماد تساوی، متغیر، حل معادله، تبدیل مسائل کلامی به معادله و همارزی معادلات دارند. چنین اشتباهات مفهومی، میتواند مانعی برای یادگیری معادلات با درجههای بالاتر شود
This research aimed to identify the first year high school students’ misconceptions in Pakdasht city in terms of first order equations. In mathematics and science, students need to set up equations and solve them and thus, students must have well- develped understanding of equations. Since conceptual errors are part of the conceptual understanding, and part of the students’ concept formation processes, they can be considered as a useful educational tool. In order to identify the junior high school students’ misconceptions of equations, a test was designed and conducted. The results of this study indicate that students have misconceptions regarding the concept of equation, the equal sign, variable, solving equations, translate word problems into equations and the equations equivalence. Such misconceptions could prevent students from learning higher order equations.