چکیده:
هدف پژوهش، بررسی عملکرد آموزگاران در تهیه و بهکارگیری ابزار جمعآوری و ساماندهی اطلاعات در ارزشیابی توصیفی -کیفی است. نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، آموزگاران زن مجری ارزشیابی توصیفی پایههای اول، دوم و سوم دبستانهای شهرستان فراشبند و حجم نمونه، شامل 12 نفر از آموزگاران مذکور است که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از روش مثلث سازی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. ابزار پژوهش، مصاحبه (نیمه ساختاریافته) و بررسی اسناد (پوشهیکار، چکلیست یا فهرست وارسی، واقعهنگاری و آزمون عملکردی) است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. نتایج نشان داد آموزگاران از ابزارهای مورد بررسی برداشت نادرستی دارند و به اهداف آن پی نبردهاند. آنها ابزار مورد بررسی را به درستی تهیه نمیکنند و بهکار نمیبرند. آموزگاران با کژتابی ذهنی ابزار زدگی و مشکلات تعدد ابزارها روبه رو هستند. از جمله راهحلهای پیشنهادی، برگزاری دورههای آموزشی بهصورت کارگاهی برای آموزگاران، نظارت بر کار آموزگاران و تعامل آنان با همدیگر است.
Abstract: The purpose of the present study is to investigate of teachers’ performance in developing and using tools for collecting and organizing the relavent data in descriptive-qualitative assessment. This study is conduted within a practical and qualitative framewok. The population selected for this study included the female teachers who performed the descriptive-qualitative assessment plan of the first grade to the third grade in elementary schools at Farashband, Iran. The final sample included 12 taechers who were selected through simple random sampling. The research instruments employed were interview (semi-structured) and the investigating of the documents (portfolio, checklist, anecdotal record and performance test). The data analysis was done through the descriptive statistics. The results indicated that the teachers have wrong interpretations of the mentioned tools and they have no adequate information regarding the potential goals of this type of assessment. In addition, the results revealed that the teachers do not develop and use the mentioned tools correctly. Also, the variety of tools might create ambiguity and misunderstanding for the teachers in many cases. According to these findings, this study recommends that there is a need for workshops for teachers with the purpose of raising their awareness and information, observing the teachre's practices, and encouraging the teacher's interactions.