چکیده:
هدف ازاین مقاله تحلیل انتقادی محتوای کتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی از منظر مولفههای فرهنگ ملی و محلی است تا مشخص گردد مولفان کتب مذکور چگونه و تا چه اندازه این مولفهها را مطابق با اهداف و راهکارهای مطرح در قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران و راهنمای برنامه درسی فارسی، در متن متجلی ساختهاند. رویکرد نظری پژوهش، زبانشناسی آموزشی است و دو منظر نشانهشناسی و بومشناسی در آن در ارتباط با یکدیگر مورد تحلیل قرار میگیرند. تحلیل دادهها حاکی از این است که مولفههای فرهنگ ملی در مقایسه با محلی به میزان بیشتری در متن و تصاویر کتابهای فارسی پنجپایه ابتدایی درج شده است و مولفههای فرهنگ محلی مطرح نیز صرفا به جغرافیا، آثار باستانی محدود و نماد (لباس ) منحصر شده است. البته سایر مولفهها نظیر زبان و گویشهای محلی، ادبیات و مفاخر محلی و شیوههای زیستی روستایی و عشایری نیز به دروس آزاد واگذار شده است. بر همین اساس میتوان نتیجه گرفت که طبق اصول ناظر بر سند برنامه درسی ملی ج.ا.ا. (جامعیت، توجه به تفاوتها و تعادل) و راهکار 5-5 سند تحول بنیادین، راهنمای برنامه درسی فارسی و با تبع آن محتوی کتابهای فارسی دوره ابتدایی نیاز به بازنگری دارد.
Abstract: Based on educational linguistics, the present study examined national and local features of culture in primary school Persian textbooks from a critical point of view. The main focus was how and how much the mentioned features have been represented in the Persian textbooks in accordance with constitution of Islamic Republic of Iran, document of fundamental development in education, national curriculum of Islamic Republic of Iran and the guide for Persian curriculum. As the procedure, the texts and images were examined as the meaning making resources and the study shows the majority of represented features as national rather than local and the few local features dedicated to geography, symbol (costume) and monuments. Although some features such as regional languages and dialects, literature, local elites, myth and different climates are supposed to be discussed in free lessons, the content of Persian textbooks needs modification (comprehensive and considering minorities and differences) based on the principles of national curriculum and the solution number 5-5 mentioned in the document of fundamental development.