چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش آزمون رابطه میان شرکتهای خانوادگی و پاداش هیات مدیره تحت تاثیر ارتباطات سیاسی در بازار بورس اوراق بهادار تهران میباشد. از آن جایی که ساختار مالکیت خانوادگی، ساختار تصمیم گیری است که توقع کسب سود و افزایش ثروت در اولویت قرار ندارد. چنانچه اعضای خانواده به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شوند، عملکرد شرکت بهتر از حالتی است که اعضای غیر خانواده عضو هیات مدیره باشند زیرا پاداش کمتری دریافت می کنند و کمتر به طرحهای انگیزشی واکنش نشان می دهند و بیشتر به دنبال ایجاد ارزش در شرکت هستند.
روش شناسی: در این پژوهش، تاثیر ارتباطات سیاسی بر رابطه میان شرکت های خانوادگی و پاداش هیات مدیره برای نمونه ای متشکل از 90 شرکت پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران و طی قلمرو زمانی سال های 1390 تا 1396 مورد بررسی قرار می گیرد. روش آماری مورد استفاده برای آزمون فرضیه های پژوهش نیز روش داده های تابلویی (پنل دیتا) می باشد.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای پژوهش نشان میدهد که مطابق پژوهش های پیشین، میان شرکت های خانوادگی و پاداش هیات مدیره رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین مالکیت نهادی و بیشتر بودن سهام اعضای خانوادگی در شرکت تاثیر معناداری بر رابطه مذکور دارد. در نهایت، نتایج پژوهش حاکی از آن است که ارتباطات سیاسی تاثیر معناداری بر رابطه میان شرکت های خانوادگی و پاداش هیات مدیره دارد.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي اثر ساختار مالکيت شرکت هاي خانوادگي بر پاداش هيات مديره تحت تاثير ارتباطات سياسي در بورس اوراق بهادار تهران محمد محمدي دانشجوي دکتري حسابداري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مبارکه ، اصفهان ، ايران (نويسنده مسئول ) mkz.
com چکيده هدف اصلي اين پژوهش آزمون رابطه ميان شرکت هاي خانوادگي و پاداش هيات مديره تحت تاثير ارتباطات سياسي در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي باشد.
در اين پژوهش ، تاثير ارتباطات سياسي بر رابطه ميان شرکت هاي خانوادگي و پاداش هيات مديره براي نمونه اي متشکل از ٩٠ شرکت پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران و طي قلمرو زماني سال هاي ١٣٩٠ تا ١٣٩٦ مورد بررسي قرار مي گيرد.
در نهايت ، نتايج پژوهش حاکي از آن است که ارتباطات سياسي تاثير معناداري بر رابطه ميان شرکت هاي خانوادگي و پاداش هيات مديره دارد .
اين مدل براي آزمون فرضيه دوم پژوهش مبني بر تشديد رابطه ميان مالکيت خانوادگي و پاداش هيات مديره به واسطه وجود سهامداران نهادي در شرکت به کار گرفته شده است .
نتايج بدست آمده در اين پژوهش حاکي از آن است که ميان مالکيت خانوادگي و پاداش هيات مديره رابطه معناداري وجود دارد و اين رابطه توسط ارتباطات سياسي و يا سهامداران نهادي نيز تحت تاثير قرار مي گيرد.
Audit pricing and nature of controlling shareholders: Evidence from France, China Journal of Accounting Research, 6 (1): 21–34.
(2016), Ownership concentraction, family control and auditor choice: Evidence from an emerging market, Asian Review of Accounting, 24(1).
Evidence fromEast Asia”, Journal of Accounting Research, Vol. 43 No. 1, pp.