چکیده:
این مقاله،ابعاد حمایت محیطی از واحدهای کوچک تولیدی مستقر در شهر مشهد و میزان برخورداری آنان از این ابعاد را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.جامعهء آماری در این تحقیق شرکتهایی را شامل میشود که در صنعت فلزات اساسی قعالیت دارند و کارکنان آنها کمتر از 10 نفر است گستردهء تحقیق مجموعا 48 شرکت را دربرمیگیرد که از بین آنها تعداد 32 شرکت با روش نمونهگیری تصادفی از جامعه محدود بهعنوان نمونه انتخاب گردید.روش تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه 5 رتبهای در مقیاس لیکرت در دو وضعیت بدو تأسیس و موجود استفاده شده است.روایی پرسشنامه مبتنی بر روش محتوایی است.و میزان پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87% محاسبه شده است.برای آزمون فرضیههای تحقیق از تخمین فاصلهای میانگین جامعه آماری استفاده شده است و نتایج حاصله با سطح اطمینان 95 درصد،حاکی از آن است که واحدهای مورد مطالعه در هیچیک از ابعاد چهارگانه حمایت،شامل: خدمات اداری-حرفهای،کمکهای مالی،فنون مدیریتی و خدمات بازاریابی از حمایت برخوردار نشدهاند
خلاصه ماشینی:
"این مقاله بر آن است ایفای نقش حمایتی دولت و ارگانهای ذیربط نسبت به فضاسازی و اقدامات عملی در حمایت از واحدهای کوچک تولیدی را با تأکید بر صنایع فلزات اساسی شهر مشهد از طریق اجرای یک مطالعه میدانی و مبتنی بر رویکرد کارآفرینی به انجام رساند و به این سؤال مهم پاسخ دهد که آیا واحدهای کوچک تولیدی فعال در صنعت فلزات اساسی از ابعاد حمایتی مرتبط با فعالیتهای خود برخوردار بوده هستند یا خیر؟ استفاده از رویکرد کارآفرینی به این دلیل در این تحقیق موضوعیت یافته است که در کنار معیارهای چون تعداد کارکنان،حجم سرمایهگذاری در تأسیسات و امکانات فیزیکی،حجم تولید و فروش یکی از ویژگیهای واحدهای کوچک که آنها را از متوسط و بزرگ متمایز می سازد،ساختار مدیریت و میزان استقلال این واحدهاست.
نتایج حاصل از آزمون این فرضیه نیز در دو حالت بدو تأسیس و وضعیت فعلی به شرح زیر ارائه شده است: الف)واحدهای کوچک(کارآفرینان)در تأمین خدمات بازاریابی موردنیاز در بدو تأسیس واحد خود مورد حمایت قرار دارند.
واحدهای کوچک تولیدی خود ثمره محیط پویا،متغیر و پررقابت میباشند و پر واضح است که استمرار فعالیت در چنین محیطی یک مزیت برای جامعه محسوب میگردد،زیرا آنها در این مقاله هم عامل حفظ و هم عامل ایجاد اشتغال شناخته شدهاند آنها انتظار دارند که علاوه بر حمایت در ابعاد فوق در بعد خدمات بازاریابی نیز مورد حمایت قرار میگیرند،متأسفانه چه در بدو تأسیس و چه در حین فعالیت،آنها نسبت به شناخت بازار هدف،پیشبینی مشتریان بالقوه،سطح قیمتها و روند آن،نحوهء تبلیغات،کانالهای توزیع و..."