چکیده:
رسانههای جمعی در دنیای کنونی نقشهای متعددی را در حیات اجتماعی به عهده دارند و از این رو تأثیرات گوناگونی را نیز بر مخاطبان خود میگذارند. از سوی دیگر گروههای مختلف مردمی با تنوعات فرهنگی و اجتماعی، الگوهای متفاوتی در مصرف رسانهای خود نشان میدهند. در تحقیق حاضر محقق با استفاده از روش پیمایش در جامعهی زنان شاغل تهرانی در سال تحصیلی 90-91، الگوی مصرف جمعیت تحت نمونه را در ارتباط با سه متغیر سن، تحصیلات و پایگاه اجتماعی مورد مطالعه قرار میدهد. بر اساس این مطالعه میزان مصرف رسانهای این جمعیت با سن مخاطبان رابطهی معنادار ندارد ولی با دو متغیر سطح تحصیلات و پایگاه اجتماعی رابطهی معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه ی تأثیر برخی از عوامل جمعیت شناختی و میزان مصرف رسانه ای زنان شاغل تهرانی 1 علیرضا منظری 2 فرحناز قندفروش 3 آرمین امیر تاریخ پذیرش: ١٣٩٢/٠٥/١١ تاریخ تصویب : ١٣٩٢/٠٩/٣٠ چکیده رسانه های جمعی در دنیای کنونی نقش های متعددی را در حیات اجتماعی به عهده دارند و از این رو تأثیرات گوناگونی را نیز بر مخاطبان خود میگذارند.
روزنامه ها، نشریات ادواری، مجلات و به ویژه تلویزیون و اشکال ارتباطی نوین ماهوارهای، الکترونیکی و دیجیتالی هر روزه مورد مصرف وسیع گروههای مختلف اجتماعی قرار میگیرند و محتواهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی و سرگرمی آنها نگرش و عقاید مخاطبان را تحت تأثیر قرار میدهند و به درستی نمی توان انکار کرد که رسانه های جمعی با انتقال اطلاعات و محتوا (به ویژه هنجارها و ارزشها) (گیدنز،١٣٧٧: ٨٨) و ایجاد چارچوبهای تجربه و نگرشهای فرهنگی در تفسیر اطلاعات توسط افراد جامعه مداخله ای جدی می کنند.
١٠٦ از یک سو تأثیرات متقابل این عناصر یعنی رسانه و مخاطب و همچنین فرایند انتقال پیام در ابعاد گوناگون حیات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع و از سوی دیگر گسترش فزاینده ی مصرف رسانه ای در سالهای اخیر توجه پژوهش گران، مسؤولان و برنامه ریزان در بسیاری از جوامع را به خود مشغول و دانشمندان بسیاری را به دلایل مختلف وارد بحث و بررسی جنبه های مختلف فراگرد ارتباط جمعی و توابع مثبت و منفی آن کرده است .