چکیده:
درجریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سه مناظره انتخاباتی تلویزیونی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از سوی رسانه ملی برگزار شد.در هریک از این مناظرات هر شش نامزد انتخاباتی دو جناح اصلی اصولگرا و اصلاح طلب به بیان دیدگاه های خود به صورت همزمان پرداختند.در نوشتار حاضر با استفاده از نظریه استعاره مفهومی به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که مهمترین نشانه های زبانی این مناظرات کدام است و چه پیامی از آنها به عرصه گفتمانی کشور منتقل می شود. بررسی تطبیقی مناظرات تلویزیونی انتخاباتی4 نامزد اصلی(روحانی،جهانگیری، قالیباف،رئیسی)براساس شش مدل استعاری مدلسازی وتبیین، بازمفهوم سازی، عاطفی سازی نظرگاه، پرورش صمیمت، مقوله سازی و طنزآفرینی و مطایبه در متن انتخاباتی نظام سیاسی کشورنشان داده است که منازعات شدید ایدئولوژیک و گفتمانی در درون ساختارنظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 96 اغلب به شکل استعاره های مفهومی بیان شده است.
During the 12th presidential election, three electoral debates on political, economic and cultural issues were held by the national media. In each of these debates, each of the six candidates in the two mainstream parties fundamentalist and reformist expressed their opinion isochronous. In the present paper Using the concept of metaphor, we seek to answer this question What are the main signs of these debates, and what message they are transmitted to the discourse of the country? The comparative study of the TV election debates (four main candidate Rouhani , Jahangiri , Qalibaf ,Raissi) has expressed based on six types metaphorical modeling and explanation، reconceptualization ,categorization , emotional perspective, creating intimacy and comic creation that there are intense ideological and discursive conflicts within the political structure of the Islamic Republic of Iran and often expressed in conceptual metaphors during the presidential elections of 2017.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي مناظرات تلويزيوني انتخاباتي چهار نامزد اصلي (روحاني، جهانگيري، قاليباف ، رئيسي) بر اساس شش مدل استعاري مدل سازي و تبيين ، باز مفهوم سازي، عاطفي سازي نظرگاه ، پرورش صميميت ، مقوله سازي و طنز آفريني و مطايبه در متن انتخاباتي نظام سياسي کشور نشان داده است که منازعات شديد ايدئولوژيک و گفتماني در درون ساختار نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و در مناظرات انتخاباتي رياست جمهوري سال ٩٦ اغلب به شکل استعاره هاي مفهومي بيان شده است .
بنابراين ، استعاره ها در ادراک شناختي رأي دهندگان و ارائه گفتمان ايدئولوژيک نامزد انتخاباتي در عرصه سياست در دوران انتخابات از يک سو و بازبيني و تحليل و ارزيابي شرايط سياسي و اقتصادي و فرهنگي، حال حاضر و آينده کشور از سوي ديگر داراي اهميت است .
فرضيه اصلي نوشتار اين است که استعاره هاي مفهومي مناظرات سياسي در ايران نشان دهنده منازعات شديد گفتماني و ايدئولوژيک در درون ساختار جمهوري اسلامي ايران است که نامزدهاي انتخاباتي در بستر اجتماعي، اقتصادي و سياسي کشور به آن پرداخته اند و در متن مناظره انتخاباتي به مخاطبان خود منتقل ميکنند.
به اين علت که اين استعاره هاي مفهومي نشانه هاي سياسي اجتماعي مهمي در گفتمان - هاي پيشرو در عرصه سياست ايران دارند؛ نظام استعاره مفهومي چهار نامزد انتخاباتي يعني حسن روحاني، ابراهيم رئيسي، اسحاق جهانگيري و محمدباقر قاليباف به عنوان نمايندگان جناح اصولگرا و اصلاح طلب مورد بررسي قرار گرفت .