چکیده:
مروری بر شایستگیهای حرفهای مورد انتظار از معلمان از بدو شکلگیری تربیت معلم در ایران تا امروز و تا فردای پیش رو، هدف این مطالعه بوده است. این بررسی شامل سه دوره زمانی است. دوره گذشته مشتمل بر بنیانگذاری تربیت معلم تا وقوع انقلاب اسلامی بوده است؛ دوره کنونی از شکلگیری جمهوری اسلامی و به ویژه از مقطع تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بعد را شامل میشود و مقصود از آینده، انتظارات آتی است که به تبع تحولات پرشتابی که همه وجوه زندگی را در جوامع بشری تحت تاثیر قرار خواهد داد، معلم آینده را هم متاثر میسازد. بنابر اسناد در دسترس، از سالهای آغازین فعالیت تربیت معلم، تسلط بر دانش موضوعی و روش آموزش آن، شایستگی بارزی است که درخور توجه و چشمگیر مینماید. در دوره پس از انقلاب اسلامی و شکلگیری مجدد تربیت معلم و نیز در برهه تدوین سند تحول بنیادین، تاکید بر شایستگیهای اخلاقی و نقش الگویی معلم، برجستگی بیشتری مییابد. شدت و سرعت تحولات آینده در همه عرصههای زندگی بشر، علاوه بر شایستگیهای موجود، برخورداری معلمان از شایستگیهای انسانگرایانه، فرادانشی و فراشناختی را بیش از پیش ضروری میسازد.
خلاصه ماشینی:
اگر چه در اين تغيير جهت دادن و دگرگوني تعاريف ، ملاحظه ميشود که به ويژه در سالهاي اخير، تأکيد بر صفات و ويژگيهاي شخصي معلم بيش از 3 گذشته بوده است ، اما بيشتر پژوهشگران ، صلاحيت را به مثابه ترکيبي از دانش عملي و نظري ، مهارتهاي شناختي ٤، رفتار٥ و ارزشهاي ٦ به کار گرفته شده براي بهبود عملکرد قلمداد ميکنند يا آن را به عنوان وضعيت يا کيفيتي تلقي ميکنند که فرد به اندازه کافي شرايط لازم را داشته باشد يا از توانايي براي ايفاي نقشي خاص برخوردار باشد.
Australian Professional Standards for Teachers نيز ميدانند که چگونه درسهاي خود را سازمان دهند تا به رشد جسمي، اجتماعي و فکري و نيز ويژگيهاي مطلوب دانش آموزان دست يابند».
آنها با فناوري اطلاعات و ارتباطات آشنا هستند و ميدانند که چگونه از آن براي وسعت بخشيدن به روشها و گستره يادگيري دانش آموزان خود بهره بگيرند (مؤسسه استراليايي تدريس و رهبري مدرسه ١، ٢٠١٧: ٥) در ملاحظه منابع مربوط به دانش حرفه اي معلمان ، در نظر گرفتن حيطه هاي دانش معلم از نظر شولمن ٢ (١٩٨٦) ارزشمند است .
The professional competence of teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness.