چکیده:
تامین سرمایه همواره یکی از چالشهای اساسی کارآفرینان بودهاست و جمعسپاری مالی میتواند راهی موثر برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکتهای نوپا باشد. در کشور ما یکی از منابع مالی غنی سپردههای بانکی است که میتواند در گسترش کارآفرینی و تامین مالی مورداستفاده قرار بگیرد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و دستهبندی ذهنیت سپردهگذاران بانکی برای جمعسپاری مالی در شرکتهای استارتآپی و دانشبنیان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از روش کیو استفاده و با نرم افزار SPSS24 چهار الگوی ذهنی شناسایی و دستهبندی شدهاست. جامعه آماری 20 نفر از سپردهگذاران شعب بانک ملی ایران است که حداقل مبلغ 50 میلیون تومان را بیش از یک سال سپردهگذاری کردهاند و روش انتخاب نمونه خوشهای تصادفی میباشد. انگیزه افراد از مشارکت در جمعسپاری مالی بر اساس آرایههای عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت مشخص شد گروه اول، انگیزه کافی برای مشارکت در جمعسپاری مالی را دارند وگروه سوم، به کمکهای معنوی و خیرخواهانه مایل هستند.
Financing new businesses has always been one of the main challenges faced by entrepreneurship, and crowdfunding is one of the most effective ways to provide the fund needed by startup companies. Bank deposits are one of the best financial sources that can be used in entrepreneurship. This research was mainly aimed at identifying and classifying the mindsets of bank depositors for crowdfunding in startup and knowledge-based companies. To this end, Q method was used in this research and four mindsets were extracted using SPSS24 software. The statistical population of the 20 depositors of the National Bank has deposited at least 50 million USD for more than a year. and the method of selecting a cluster sample is random The motivations of individuals to participate in the crowdfunding were analyzed based on the obtained factorial arrays, and finally it was found that the fourth group was not suitable for participation in crowdfunding, the third group was motivated to contribute in spiritual and charitable affairs, the fourth group was neutral, and the first group had adequate motivation to participate in crowdfunding.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و دسته بندی ذهنیت سپرده گذاران بانکی جهت جمع سپاری مالی در شرکت های استارت آپی و دانش بنیان به روش کیو محمدمهدی پورسعید١- سید امین هاشمی ٢ محمدعلی فرقانی ٣ – محبوبه برزگرپور 4 ١.
کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه شهید باهنر کرمان تاریخ دریافت : ١٣٩٨/٢/٢٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٨/٥/٢٨ چکیده تامین سرمایه همواره یکی از چالش های اساسی کارآفرینان بوده است و جمع سپاری مالی میتواند راهی موثر برای تامین سرمایه مورد نیاز شرکت های نوپا باشد.
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و دسته بندی ذهنیت سپرده گذاران بانکی برای جمع سپاری مالی در شرکت های استارت آپی و دانش بنیان است .
بـا توجـه بـه چالش هـای روزافزون مهم و پیچیده ، که شـرکت ها بایـد بـه دنبـال روش هـای جـایگزین بـرای مـدیریت و حمایت از فعالیت های خود باشند(٢٠١٦ ,George et al)؛ یکی از منابع غنی برای اختصاص دادن به این بخش سرمایه های خرد و سپرده های بانکی مردم اسـت کـه بهتـرین شـیوه جـذب آن در کشــورهای پیشــرفته جمع ســپاری مــالی میباشــد.
Ordanini, Miceli, Pizzetti & Parasuraman 2.
بر همین اسـاس از آن جـایی کـه هـدف از انجـام دادن پـژوهش حاضر، شناسایی و دسته بندی ذهنیت سپرده گذاران بانکی جهت جمع سپاری مـالی میباشـد، از روش کیو استفاده شده است .
بـا توجه به هدف پژوهش که بررسی ذهنیت و عقاید سپرده گذاران بـانکی در مـورد جمع سـپاری مالی است ، بدون هیچ پیش فرضـی ٤٠ گزینـه مسـتخرج از فضـای گفتمـان توسـط خبرگـان بـه مشارکت کنندگان داده شده است تا در جدول رتبه بندی کیو جایگزین نمایند.