چکیده:
برخی از صاحبنظران مطرح شدن موضوع طراحی شهری را بیشتر به غرب و دهه شصت نسبت می دهند. لیکن طراحی مجموعه های بزرگ و باشکوه تجاری همچون بازارهای سنتی و اجزاء آنها در شهرهایی همچون تبریز، تهران، کاشان و اصفهان از غنای تجلی طراحی شهری در ایران حکایت دارد. در نظام تقسیم بندی فضاهای شهری، به دو دسته فضاهای حرکت و مکث اشاره شده است. فضاهای شهری سنتی در ایران را نیز می توان به همین طریق دسته بندی نمود. در مجموعه های تجاری سنتی ایران می توان، راسته های بازار را فضای حرکت و تیمچه ها را فضای مکث نیمه عمومی شهری محسوب نمود. طراحی و اجرای باشکوه تیمچه هایی همچون تیمچه های بزرگ قم و امین الدوله، در کاشان از جمله منابع فیزیکی معتبری است که دلالت به توجه و تاکید بر قدمت طراحی شهری در ایران دارد. از جمله ویژگی های این تیمچه ها، چند عملکردی بودن فضای آن هاست. تیمچه ها در بیشتر مواقع به صورت فضایی تجاری تخصصی عمل می کنند، لیکن در مواقع ضروری به خصوص ایام سوگواری و یا اعیاد بزرگ برای انجام این مراسم به خوبی ایفای نقش نموده و فضایی پاسخگو می باشند. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی ضمن اشاره به دسته بندی برخی تیمچه های معروف ایران، سعی شده است به صورت موردی تیمچه های بزرگ قم و امین الدوله کاشان به عنوان دو اثر برجسته از لحاظ ویژگی هایی مانند موقعیت، پلان، شکل، فرم، مقطع و برخی جزئیات معرفی گردند و در ادامه با دو نمونه از پاساژهای طراحی شده در غرب که تقریبا همزمان با طراحی تیمچه ها در ایران، شکل گرفته اند، مقایسه شوند. نتیجه پژوهش، برتری تیمچه ها را در زمینه ویژگی های مذکور نسبت به پاساژها نشان م یدهد، که خود دلیلی بر اصالت و قدمت موضوع طراحی شهری در ایران اسلامی نسبت به غرب است.
Although some experts and specialists in urban planning and design relate the subject of urban design and its products to the west, but the history of valuable urban design, existence of various great products and comparison of them with those in the west reveals that urban design in both subject and practice has a deep root in the history of Iran. In this paper, through descriptive analytical methodology, Iranian “Timcheh” and French Passages as semi-public urban spaces have been studied and compared. “Timcheh” is a part of Bazaar complex which works as a node and can be known as a semi-public urban space. It is called semi-public because of its private or lessee hold land ownership. These urban spaces can be classified into uncovered and covered sections. They are also used for socio-cultural activities in particular situations like ritual ceremonies of “Moharram”. These urban spaces and such related activities highly developed in Qajar era and a little ago. Design and construction of these sophisticated urban structures are the result of strong cooperation of merchants and also people participation in traditional Iranian cities. European passages with their longitudinal proportion (their length is much more than their width) look like short commercial urban corridors. The comparison of these cases shows that design characters of “Timcheh” are very great. In this regard, to understand various aspects of “Timcheh” in Iran and passage in Europe, the cases of Amin-od-dowlehTimcheh in Kashan& Grand Timcheh of Qom together with des Panoramas and Joufgha in Paris as semi-public urban spaces have been chosen to study on. The des Panoramas Passage is a roofed commercial passageway. The passage was built in 1799 on the former site of the Montmorency-Luxembourg private hotel. It is one of the earliest venues of the Parisian philatelic trade and also the first covered, airy commercial passageways in the world. Bazaars and souks in the Orient had roofed commercial passageways in previous centuries but the passage of Panoramas is innovated in having glazed roofing and, later on, gas lights for illumination. It is thus the pioneer of all city gallerias of the 19th century and covered suburban and city shopping. The Jouffroy Passage is also a covered walkway in the south of 9th arrondissement of Paris, on the border with the second arrondissement. It begins in the south between 10 and 12 boulevards Montmartre, and ends in the north at 9 rue de la Grange-Bateliere. In this paper, in general, two of the most important covered Timcheh have been studied and analyzed. Then “Timcheh” and “Passage” have been studied through descriptive- comparative and analytical methods. Then Grand Timcheh of Qom, Amin-odDowlehmTimcheh of Kashan, des Panoramas Passage and Jouffroy Passage are analyzed in detail, describing their various main components of designing. Existing “Timchehes” like: Grand Timcheh of Qom and Amin-od-DowlehTimcheh of Kashan are proper examples of such urban complexes in all over the vast land of Iran. The interior design of these urban spaces is magnificent. They have highly ornamented cells. The local merchants usually helped for designing and constructing such grand urban spaces. The processes of implementation of such urban design projects were good examples of social participation as a tradition among Iranian business men. The result of the research indicates that most of “Timchehes” like Grand Timcheh of Qom and Amin-od-DowlehTimcheh of Kashan are well designed multifunction of urban spaces. The change of land use and activity pattern from commercial to socio-cultural and religious activities during “Moharram” and “Safar” months, as a spontaneous movement, without governmental interference, is a good reason to study more on these spaces. These covered urban spaces such as Grand Timcheh of Qom and Amin-od-DowlehTimcheh have been designed in Qajar era. Figur one shows the evolution of Timcheh during various dynasties. In conclusion, the various specific features of Grand Timcheh of Qom and Amin-od- DowlehTimcheh of Kashan are determined. Regarding to the general classification of establishment of “Timcheh” design, concept and constructions, most articles have mentioned that “Timchehes” belong to Qajar dynasty, but according to the documents presented in this paper, it can be stated that the establishment, planning, design and construction of non-covered “Timcheh” has started in Safavid era and continued to Qajar periods, respectively. It is concluded that the processes and products of urban design (as far as design of commercial urban spaces) in Iran is much more sophisticated than those passages in the west.
خلاصه ماشینی:
اين گونه فضاها را با در نظر گرفتن اينکه تحت کنترل گروهي خاص از تجار قرار داشته اند و امکان استفاده از آن ها براي عموم مردم ايراني مسلمان در بيشتر اوقات شبانه روز فراهم بوده است ، ميتوان از جمله فضاهاي شهري نيمه عمومي ايراني اسلامي محسوب نمود.
هر چند تعريف خود واژه فضا به ظاهر سهل و ممتنع بوده ولي مفهومي ماهيتا مبهم است )٢٠٠٨ ,Madanipour(، اما ميتوان گفت : فضاهاي شهري فضاهايي سه بعدي هستند که به وسيله احجام ، منظر ابنيه اطراف ، فرش و کف با شکل و فرمي مشخص براي فعاليت ها و عملکردهاي گوناگون مهيا ميباشند ),٢٠١٣ ,Pourjafar ١٢ .
شکل ١: گونه بندي فضاها در شهر (رجوع شود به تصویر صفحه) سابقه ديرينه طراحي شهري ايران در عمل به خوبي بيانگر اين موضوع است که طراحي مجموعه هاي تجاري همچون بازارهاي سنتي و اجزا آن ها در بسياري از شهرها همچون تبريز، تهران ، کاشان و اصفهان به وضوح از غناي طراحي شهري و توجه به آن در فکر و عمل حکايت دارد (شکل ٢).
شکل ٢: نمودار فضاهاي شهري سنتي ايران اسلامي (رجوع شود به تصویر صفحه) ٢ـ١ـ تيمچه تيمچه به معناي تيم کوچک و کاروانسراي کوچک ، جوبه و پاساژ (فرانسوي) ميباشد )٢٠١١ ,Parsi Sereh Dictionary ( و )١٦٧ .
پلان ، مقطع و کليت طرح وکاربري نسبي اين پاساژ بيانگر شباهت بيشتر اين فضاي ترددي و تجاري به راسته بازار است تا فضاي مکث گونه تيمچه ها در فرهنگ طراحي شهري ايراني )http://upload.