چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و ارائه الگوی مفهومی وظایف مدیران ارشد فناوری اطلاعات در مراکز آموزش عالی انجام شد.
مواد و روش: پژوهش حاضر به روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام شد. در همین رابطه نخست ادبیات پژوهشهای مرتبط بررسی و سپس به کمک روش کیفی فراترکیب وظایف کلیدی و خرده وظایف مدیران فناوری اطلاعات شناسایی شد. نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند و پس از طی فرآیند 5 مرحلهای غربالگری اسناد صورت گرفت. دادههای کیفی نیز به روش تحلیل محتوا و به شیوه کدگذاری اولیه و ثانویه تجزیه و تحلیل شد. همچنین پایایی بخش کیفی با استفاده از ضریب توافق کاپا (653/0) مطلوب ارزیابی شد. در بخش کمی نیز مدیران و معاونین مراکز فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر جامعه پژوهش حاضر را تشکیل دادهاند. نمونهگیری بخش کمی نیز بهصورت هدفمند و به شیوه سرشماری صورت گرفت. در ادامه بر مبنای یافتههای کیفی پرسشنامهای 61 سوالی ساخته شد، روایی پرسشنامه از سوی صاحبنظران تایید و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 92/0 برآورد شد و سپس میان 53 نفر از مدیران و معاونین مراکز فناوری اطلاعات دانشگاههای منتخب بخش کمی توزیع گردید. همچنین دادههای حاصل از بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی (درصد و میانگین) و استنباطی (آزمون T تک گروهی و آزمون فریدمن) تجزیه و تحلیل شد.
بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش و درنتیجه فراترکیب اسناد مجموعا 12 وظیفه کلیدی و 61 خرده وظیفه مدیران فناوری اطلاعات در مراکز آموزش عالی شناسایی شد که در این میان وظایف کلیدی تامین زیرساختها، مذاکره، رهبری، ائتلافسازی و تسهیلگری، کارآفرینی، مدیر مالی و تخصیص منابع، عاملیت تغییر، مربیگری و الهامبخشی، نظارت و ارزیابی، سیاستگذاری، تیمسازی و رابط بودن مدیر ارشد فناوری اطلاعات در مراکز آموزش عالی به ترتیب در اولویتهای اول تا دوازدهم وظایف کلیدی مدیران فناوری اطلاعات در مراکز آموزش عالی قرار گرفتند. از منظر مشارکتکنندگان در پژوهش همه وظایف شناساییشده مدیران ارشد فناوری اطلاعات در آموزش عالی اهمیتی بالاتر از متوسط را داشتهاند اما با این وجود تلاش برای تامین زیرساختهای فناوری اطلاعات، مذاکره و چانهزنی با سایر ذینفعان این حوزه و همچنین ایفا نقش رهبری فناوری اطلاعات در دانشگاهها بهعنوان سه وظیفه کلیدی این مدیران ارشد تعیینشدهاند.