چکیده:
هدف تحقیق شناسایی میزان و نحوه استفاده از تکنیکهای اقناعی در تولید محتوا و دروازهبانی مطالب مرتبط با طرح «انصراف از دریافت یارانه» در شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و سه روزنامه «ایران»، «اعتماد» و «کیهان» است. این پژوهش به دنبال آن بود تا مطالعه کند آیا تکنیکهای استفاده شده در موضوع تحقیق در چهار رسانه مورد مطالعه مبتنی بر اصول اقناعی مطرح شده در منابع به روز هستند یا خیر؟
برای انجام دادن این تحقیق از دو روش «تحلیل محتوا» و «تحلیل مضمون» استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد در موضوع «انصراف از دریافت یارانه» همصدایی بین رسانههای مورد مطالعه وجود نداشته و تفاوت معنیداری بین آنها وجود داشته است. نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که در رسانههای مطالعه شده مطالبی با مضامین منفی در خصوص این طرح و مجری آن (دولت یازدهم) منتشر شده است که میتواند تبیین کننده دلایل شکست این طرح باشد. بر اساس یافتهها، خالقان پیام، استفاده هدفمندی از تکنیکها و اصول اقناعی نداشتهاند و نحوه استفاده از برخی از اصول در پیامها برخلاف شیوه اصلی بوده است ضمن آنکه بر اساس نتایج به نظر میرسد این طرح بین اجبار و اقناع شناور بوده و مسئولان در بین تلاشهای اقناعی برای انصراف از دریافت یارانه به عنوان فداکاری و حذف غیر نیازمندان به عنوان واکنش رسمی تکلیف مشخصی نداشتند.
خلاصه ماشینی:
com چکیده هدف تحقیق شناسایی میزان و نحوه استفاده از تکنیک های اقناعی در تولید محتوا و دروازه بانی مطالب مرتبط با طرح «انصراف از دریافت یارانه » در شبکه یک تلویزیون جمهوری اسلامی ایران و سه روزنامه «ایران »، «اعتماد» و «کیهان » است .
این پژوهش به دنبال آن بود تا مطالعه کند آیا تکنیک های استفاده شده در موضوع تحقیق در چهار رسانه مورد مطالعه مبتنی بر اصول اقناعی مطرح شده در منابع به روز هستند یا خیر؟ برای انجام دادن این تحقیق از دو روش «تحلیل محتوا» و «تحلیل مضمون » استفاده شده است .
بر اساس یافته ها، خالقان پیام ، استفاده هدفمندی از تکنیک ها و اصول اقناعی نداشته اند و نحؤە استفاده از برخی از اصول در پیام ها برخلاف شیؤە اصلی بوده است ضمن آنکه بر اساس نتایج به نظر میرسد این طرح بین اجبار و اقناع شناور بوده و مسئولان در بین تلاش های اقناعی برای انصراف از دریافت یارانه به عنوان فداکاری و حذف غیر نیازمندان به عنوان واکنش رسمی تکلیف مشخصی نداشتند.
بدون شک شناسایی دلایل رسانه ای شکست این طرح ، نقص هایی که در طراحی پیام های ارتباطی مربوط به این طرح وجود داشت ، عدم استفاده از تکنیک ها و اصول اقناع و نیز نقش ضعیفی که ارتباط گران در زمان اجرای این طرح ایفا نمودند، کمک میکند تا در طرح ها و کمپین های مشابه بتوان از نتایج بهتری برخوردار شد.
پی نوشتها: 3 Meczkowski, Dillard & Shen 2 Lewis, Watson & White 1 Hogan & Speakman 4 Rice & Atkin 3 Cialdini 6 Pragmatism 7 Mix 8 Quantitative Content Analysis 9 Theme Analysis