چکیده:
توسعه آگاهیبخشی در کشور بهعنوان یکی از زیرساختهای توسعه، مهم و حائز اهمیت میباشد. تحقیق حاضر با هدف تبیین الزامات توسعه آگاهیبخشی در کشور بهویژه سازمانهای نظامی و تأثیر آن در توسعه دفاعی به رشته تحریر درآمده است. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش جزء تحقیقات اکتشافی آیندهپژوهانه میباشد که در دو مرحله انجامشده است. جامعه آماری شامل دو بخش مکتوب و خبرگی است که در بخش اول کلیه اسناد و مدارک مرتبط با موضوع و در بخش دوم تعداد 20 نفر از خبرگان و اساتید حوزه ارتباطات اجتماعی و رسانه بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات در دو مرحله، از روش تحلیل محتوای کیفی و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که الزامات توسعه آگاهیبخشی در چهار بعد: الزامات سازمانی، فنآوری، محتوایی و محیطی وجود داردمد و همبستگی مثبت و معنیداری معادل 726/0 بین الزامات آگاهیبخشی و توسعه مبانی دفاعی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بسياري از انديشمندان جامعه شناسي از جمله معتمدنژاد (پدر علم ارتباطات اجتماعي ايران ) معتقدند که ؛ توسعه اقتصادي، سياسي و فرهنگي زماني تحقق مييابد که جامعه و افکار عمومي به رشد و بالندگي و خودآگاهي جمعي رسيده باشد و اين مهم زماني ممکن ميشود که در همه جنبه هاي زندگي، آگاهيبخشي درستي به جامعه شده باشد؛ زيرا تا جامعه به شناخت و آگاهي نرسد و عقلانيت و واقع گرايي، جايگزين عقايد و باورهاي نادرست در جامعه نشود، توسعه جامعه ممکن نخواهد بود (معتمدنژاد، ١٣٦٩: ٢١).
بسياري از انديشمندان و صاحب نظران دانشگاهي و حوزوي معتقدند براي کاستن از خطرهاي عصر ارتباطات و رهايي از امواج اثرگذار تبليغات و اقدامات نرم و فريب کارانه دشمن در جامعه هاي هدف ، ميبايست از همان ابزارهاي دشمن و روش هاي نوين علم ارتباطات و تبليغات در جهت روشنگري و آگاهيبخشي افراد جامعه بهره گرفت ؛ بنابراين آنچه در اين عصر ضرورت مييابد، آگاهيبخشي به جامعه و انکشاف حقايق محيط پيراموني است تا مردم بتوانند از ميان انبوه اطلاعات و خبرها، واقعيت ها را تشخيص و بر اساس آن عمل نمايند و همانگونه که پيش تر مطرح شد نقش آگاهي و درک مردم جامعه و کارکنان سازمان هاي دفاعي از چيستي؟ چرايي؟ و چگونگي دفاع در برابر دشمن ؟ و آگاهي از حقايق محيطي و توطئه هاي دشمنان و روش هاي مقابله اي و خنثيسازي آن ها در توسعه دفاعي کشور انکارناپذير است .