چکیده:
مطالعه تغییرات پدید آمده در اجرای مناسک دینی از آنجا اهمیت می یابد که هر مجموعه مناسکی، نظام معنایی خاصی را به همراه دارد و تغییر در عناصر مجموعه مناسکی، می تواند بیانگر تغییر در نظام معنایی مرتبط با آن و در نتیجه ایمان و اعتقادات مرتبط با این نظام معنایی باشد. از جمله مراسم دینی مهم درجامعه ما، مراسم عزاداری واقعه کربلا است که هرساله با شور و هیجان خاصی برگزار می گردد . تغییرات زیادی که به لحاظ صوری و محتوایی در برگزاری این مراسم مشاهده می شود، در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته است. با استفاده از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه اطلاعات از حجم نمونه ای 244 نفری از جامعه اماری که شامل شهروندان 11 سال و بالاتر شهر کاشان در سال 1131 بود جمعاوری گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای میزان دینداری و پایگاه اقتصادی اجتماعی دارای رابطه مثبت و معنادار با پایبندی به اصول عزاداری و میزان - استفاده از رسانه های جمعی دارای ارتباط معنادار و معکوس بود. در نهایت مشاهده شد افراد متدهل از میزان پایبندی بیشتری به اصول عزاداری برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
فرضيات تحقيق به نظر ميرسد بين پايگاه اقتصادي – اجتماعي و ميزان پايبندي آنها به اصول عزاداري رابطه معنادار وجود دارد.
به نظر ميرسد بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و ميزان پايبندي آنها به اصول عزاداري رابطه معنادار وجود دارد.
توزيع فراواني پاسخگويان بر حسب وضعيت تأهل وضعيت تأهل فراواني درصد درصد معتبر متأهل 34 34 136 مجرد 66 66 264 جمع 100 100 400 يافتههاي استنباطي به نظر ميرسد بين پايگاه اقتصادي – اجتماعي عزاداران و ميزان پايبندي به اصول عزاداري آنها رابطه معنادار وجود دارد.
نتايج اين آزمون ، نشان دهندة وجود رابطه مثبت و معنيدار در سطح ٩٩ درصد ، بين دو متغير پايگاه اقتصادي – اجتماعي و ميزان پايبندي به اصول عزاداري ميباشد.
sig به نظر ميرسد بين ميزان دينداري عزاداران و پايبندي به اصول عزاداري آنها رابطه معنادار وجود دارد.
نتايج به دست آمده از انجام اين آزمون نشان ميدهد که بين دو متغير دينداري عزاداران و پايبندي به اصول عزاداري رابطه معنيداري وجود دارد.
sig به نظر ميرسد بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي عزاداران و ميزان پايبندي آنها به اصول عزاداري رابطه معنادار وجود دارد.
نتايج به دست آمده از انجام اين آزمون نشان ميدهد که بين دو متغير ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي عزاداران و ميزان پايبندي آنها به اصول عزاداري رابطه معنيداري وجود دارد.
لذا بين متغير ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي عزاداران و ميزان پايبندي آنها به اصول عزاداري در سطح ٩٩ درصد رابطه معنادار و منفي وجود دارد.