چکیده:
این مقاله به بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر رفتار چسبنده هزینهها و نظام راهبری شرکتی میپردازد. بدین منظور ابتدا به روش حذف سیستماتیک، تعداد 200 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید و دادههای مورد نیاز برای بازه زمانی شش ساله از سال 1391 تا 1396 گردآوری شد. در این پژوهش، متغیر رقابت در بازار محصول به عنوان متغیر مستقل محسوب میشود و متغیرهای رفتار چسبنده هزینه و نظام راهبری شرکتی نیز به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدهاند. همچنین تاثیر متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد آزمون و بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که افزایش میزان رقابت در بازار محصول سبب کاهش یا افزایش رفتار چسبنده هزینهها نمیشود. به بیان دیگر، رقابت در بازار محصول با چسبندگی هزینه ارتباط معناداری ندارد. افزون بر این، نتایج آزمونهای آماری نشان دهنده عدم وجود ارتباط معنادار بین رقابت در بازار محصول و نظام راهبری شرکتی در نمونه آماری پژوهش است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به توضیحات فوق، این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای ایـن سـوالات اسـت که آیا رقابت در بازار محصول، رفتار چسبنده هزینه ها را در پـی دارد؟ و اینکـه آیـا رقابـت در بازار محصول با راهبری شرکتی ارتباط دارد؟ بدون شک پاسـخ بـه سـوالات یـاد شـده، علاوه بر مشارکت در ادبیات پژوهش ، میتواند به استفادهکنندگان کمـک کنـد در فرآینـد برنامه ریزی، تصمیم گیری و بودجه بنـدی بـرای پـیش بینـیهـای آتـی بـه پدیـده چسـبندگی هزینه ها توجه نمایند تا در تصمیم گیریهای آتی خـود در بـازار رقـابتی بـا شکسـت مواجـه نشوند.
یافتـه هـا نشـان داد که رقابت در بـازار محصـول دارای اثـر منفـی بـر کیفیـت سـود پـیش بینـیشـده توسـط مدیریت است و این ارتباط در شرکت های دارای راهبری شرکتی قوی کاهش مییابد.
یافته های تحقیق نشان داد بین رقابت بازار محصول و راهبری شرکتی رابطه معناداری وجـود دارد و ویژگـیهـای کشـور بـر ایـن رابطـه تأثیرگـذار اسـت .
نتایج حاصل نشان داد که هیچ رابطه ای بین حاکمیت شـرکتی و رقابت در بازار محصول وجود ندارد و صـرف تکیـه بـر رقابـت در بـازار محصـول بـرای بهبود راهبری شرکتی مؤثر نیست .
جدول ١٠- نتایج آزمون فرضیه دوم با استفاده از شاخص هرفیندال- هرشمن (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول بـا دو متغیـر رفتـار چسـبنده هزینه ها و راهبری شرکتی پرداخت .
The Mediating effect of corporate governance on the relationship between product market competition and predicted earnings quality by management.