چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی میزان آمادگی «دانشگاه تهران» برای استقرار آموزش عالی ناب است. این پژوهش، از نظر روش، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان «پردیس فنی ـ مهندسی و علوم اجتماعی ـ رفتاری دانشگاه تهران» است که تعداد 233 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی و تایید قرار گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونهای کالموگراف ـ اسمیرنوف، تی تکنمونهای، تی دو گروه مستقل، فریدمن و تحلیل عاملی تاییدی در نرمافزارهای Lisrel و SPSS بررسی و تحلیل شد. یافتههای پژوهش با استفاده از دادههای تجربی نشان داد که نمره کل ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران برای استقرار آموزش عالی ناب و مولفههای آن، پایینتر از میانگین نظری 3، است. علاوه بر آن از نظر کارشناسان دانشگاه مولفههای آموزش عالی ناب بهترتیب اهمیت عبارتاند از: 1. رهبری و تعهد مدیریت؛ 2. تمرکز و توجه به دانشجویان؛ 3. انتخاب افراد مناسب؛ 4. راهبرد و چشمانداز دانشگاه؛ 5. منابع.
خلاصه ماشینی:
Lean Higher Education از سوی دیگر شواهد نشان میدهد که طی ١٥ سال گذشته آموزش عالی توانسته است با به کارگیری اصول ناب ، تواناییهای خود را در بهبود کیفیت آموزش عالی و ارائه خدمات بهتر به کلیه ذی نفعان افزایش دهد؛ به نحوی که مؤسسه های آموزش عالی ١ از اجرای اصول تولید و تفکر ناب به منظور رویارویی با چالش های اقتصادی ایجادشده و به عنوان استراتژی هایی در جهت بهبود مستمر فعالیت ها و فرآیندها استفاده کرده اند [١٥،١٦، ٩، ١٧،١٢].
Lean Higher Education از سوی دیگر و به طورکلی استقرار هر یک از راهکارهای ابتکاری ناب در دانشگاه به پشتیبانی قابل توجه مدیریت ، صرف زمان و انرژی فراوان از سوی کارکنان و کل سازمان نیاز دارد.
نتایج نشان میدهد که با توجه مقدار T تعهد مدیریت و رهبری (٢٨/٠٥-)، منابع (١٦/٤٥-)، راهبرد و چشم انداز دانشگاه (١٧/١٠-)، تمرکز و توجه به دانشجویان (١٤/٢٠-)، انتخاب افراد مناسب (١١/٥٤-) و درنهایت T کــل آمادگی برای استقرار آموزش عالی (٣٦/٠٣)، تفاوت آماری معناداری بین میانگین آن ها و میانگین نظری وجود دارد.
نتایج پژوهش نشان داد که میانگین مؤلفه های استقرار آموزش عالی ناب در «پردیس های علوم رفتاری و فنی ـ مهندسی دانشگاه تهران » در تعهد مدیریت و رهبری، منابع ، انتخاب افراد مناسب ، استراتژی ها و راهبرد و توجه به دانشجویان و ذینفعان پایین تر از حد متوسط است .