چکیده:
استفاده از اقتصادسنجی فضایی برای بررسی عوامل موثر بر سهم برندهای پنیر در بازار مشهد میتواند نقایص اقتصادسنجی متعارف را بهبود بخشد. در این پژوهش سعی شده است الگویی انتخاب شود که ارتباطات فضایی بین برندها (با تاکید بر تنوع) را در نظر گیرد. نتایج الگوی SAC برآورد شده برای سهم کاله نشان داد، تنوع کاله رابطه مثبت و معنیدار با سهم کاله دارد و تنوع دیگر برندها (پگاه و صباح) رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین قیمت کاله با سهم کاله رابطه منفی و معنیداری دارد. نتایج الگوی SEM برآورد شده برای سهم پگاه نشان داد که تنوع کاله و تنوع صباح رابطه منفی و معنیدار با سهم پنیر پگاه دارد و تنوع پگاه رابطه مثبت و معنیدار با سهم پگاه دارد. نتایج الگوی SDM برآورد شده برای سهم صباح نشان داد که تنوع کاله و تنوع پگاه رابطه منفی و معنیدار با سهم پنیر صباح دارد و تنوع صباح رابطه مثبت و معنیدار با سهم صباح دارد. قیمت کاله با سهم صباح رابطه منفی و معنیداری دارد. همچنین سهم صباح با قیمت صباح رابطه منفی (به لحاظ آماری بیمعنی) دارد. براساس این پژوهش میتوان پیشنهاد نمود که برندهای کاله، پگاه و صباح برای افزایش سهم در بازار پنیر مشهد، بایستی به مبحث تنوع پنیر توجه ویژهای داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
بنابراين در مطالعه حاضر تأثير تنوع پنير سه برند مختلف (کاله ، پگاه و صباح ) بر سهم آنها در بازار پنير مشهد، تقاضاي مصرف کنندگان شهر مشهد مورد بررسي قرار گرفته است .
معادلات سهم برندها به شکل ذيل خواهد بود: (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به آنچه بيان شد، در ابتدا عوامل موثر بر سهم پنیر سه برند منتخب (کاله، پگاه و صباح) در بازار مواد غذاییی مشهد با استفاده از اقتصادسنجی فضایی برآورد میشود که در اينجا به شرح مختصري از اقتصادسنجي فضايي براي سهم برند پرداخته ميشود.
(9 (رجوع شود به تصویر صفحه) درواقع رابطه فوق نشان ميدهد که همبستگي مستقیم بین سهم برند یک در نواحی مختلف مشهد مورد نظر وجود دارد و از سوی همبستگی از طریق جملات اخلال در مناطق همسایه صورت نمی گیرد.
همچنين بررسي آزمون فرضيه عامل مشترک نشان (رجوع شود به تصویر صفحه) ميدهد، اين آزمون در سطح يک درصد معنيدار است که در چنين شرايطي استفاده از الگوي فضايي با وابستگي در جملات اخلال رد شده و استفاده از الگوي SEM تأييد ميشود.
جدول ٣ـ آزمون هاي تشخيص براي عوامل موثر بر سهم پگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول (٤)، الگوي برآورد شده نشان ميدهد که تنوع کاله و تنوع صباح رابطه منفي و معنيدار با سهم پنير پگاه دارد و تنوع پگاه رابطه مثبت و معنيدار با سهم پگاه دارد.
همچنين بررسي آزمون فرضيه عامل مشترک نشان ميدهد، اين آزمون در سطح يک درصد معنيدار است که در چنين شرايطي استفاده از الگوي فضايي با وابستگي در جملات اخلال رد شده و استفاده از الگوي SDM تأييد ميشود.