چکیده:
پژوهش حاضر مبتنی بر یک تحقیق میدانی در زمینه بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد
کارکنان دانشگاه فرهنگیان، با استفاده از الگوی کارت امتیازی متوازن است. برای بررسی این
تاثیرات، پرسشنامهای حاوی معیارهای مختلف عملکردی تهیه شده و پاسخ دهندگان، تاثیر
فناوری را بر هر یک از معیارها ارزیابی نمودند. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ
شیوه گردآوری داده، توصیفی ر همبستگی محسوب میشود و در گردآوری اطلاعات از تجزیه و
تحلیل نتایج پرسشنامه محقق ساخته، مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد و مدارک و ... استفاده
شده است. نمونه آماری شامل کلیه کارکنان سطح عملیاتی پردیس صدیقه طاهره)س( ساری که
قابلیت دسترسی به سیستم های استقرار یافته در مجموعه را دارند، می باشد. با توجه به
محدودیت دسترسی جامعه آماری، جمع آوری اطلاعات به شیوه تمام شماری بوده و کل جامعه
آماری به تعداد 20 نفر، حجم نمونه آماری را تشکیل می دهد.
هدف اصلی این تحقیق شامل بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر عملکرد کارکنان دانشگاه
فرهنگیان می باشد. فرضیه های تحقیق نیز شامل اثرگذاری بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهبود
فرآیندهای داخلی کارکنان دانشگاه همچنین افزایش رشد و یادگیری آنان بوده است.
تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت. یافته های
پژوهش، ضمن تایید فرضیه های تحقیق، حاکی از تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهبود
عملکرد کارکنان دانشگاه بوده است.
خلاصه ماشینی:
مسئله اصلی این پژوهش ، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد کارکنان دانشگاه بر اساس دو بعد از چهار بعد مطرح شده در الگوی کارت امتیازی متوازن ، یعنی «بهبود فرآیندهای داخلی» و« افزایش رشد و یادگیری » بوده است .
حجم نمونه آماری از آنجایی که برای ارزیابی دو بعد فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری کارکنان از پرسشنامه استفاده شده است لذا جهت تعیین حجم نمونه با توجه به محدودیت دسترسی جامعه آماری، جمع آوری اطلاعات به شیوه تمام شماری می باشد و کل جامعه آماری به تعداد ٢٠ نفر، حجم نمونه آماری را تشکیل می دهد.
٢- در ارتباط با فرض دوم این که فناوری اطلاعات بر افزایش رشد و یادگیری کارکنان دانشگاه چه تاثیری داشته است ، نتایج تحلیل آماری نشان دهنده ، بیشترین تاثیر بر گویه های ٧ و ٩ می باشد.
با آگاهی از این موضوع ، در راستای استفاده و بهره برداری بهتر و مؤثرتر از سیستم فناوری اطلاعات در دانشگاه ، پیشنهادهای زیر جهت تصمیم گیری های آینده ، ارائه میشود: با توجه به این که نتایج تحقیق حاکی از تأیید فرضیه اول تحقیق ( تاثیر فناوری اطلاعات بر فرآیندهای داخلی)، می باشد، این امر نشان دهنده این مطلب است که بهره مندی از فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف دانشگاه ، منجر به بروز تغییرات مطلوبی در عملکرد کارکنان دانشگاه شده است و دانشگاه در این راه موفق عمل کرده است ضمن این که ادامه این روند و کاربست بیشتر فناوری اطلاعات در فعالیت هایی که کمتر مورد عنایت قرار گرفته ، در فراهم آوردن موفقیت روز افزون دانشگاه تأثیرگذار خواهد کرد.