چکیده:
شیوع رفتارهای پرخطر و ارتباط آن با عزتنفس در جهان و بخصوص در میان نوجوانان در معرض
خطر در حال گسترش است. به همین منظور هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه
توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش عزتنفس در نوجوانان در
معرض خطر بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل
بود. نمونهی موردنظر در این پژوهش 30 نفر از دانشآموزان بود که با استفاده از روش نمونهگیری
= n و کنترل) 15= n تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش) 15
جایگزین شدند. گروه آزمایش در جلسات آموزشی برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی شرکت
کردند ولی گروه کنترل این جلسات آموزشی را نگذراندند. آموزش بهصورت گروهی در 11 جلسه
) هفتهای دو جلسه 90 دقیقهای (بر روی گروه آزمایش انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه
رفتارهای پرخطر و پرسشنامه عزتنفس گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای
آماری توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین فراوانی
خشونت، مصرف یک ماه گذشته سیگار و قلیان، تمایل به مصرف یک ماه گذشته مواد مخدر و
عزتنفس قبل و بعد از آموزش برنامه توانمندسازی روانی-اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد
اما تفاوت معناداری در رفتارهای جنسی و مصرف یک ماه گذشته الکل مشاهده نشد.) P <0/001 (
خلاصه ماشینی:
United Nations resisting office against crime and druging آیا برنامه توانمندسازی روانی اجتماعی بر کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش عزت نفس در نوجوانان در معرض خطر تأثیرگذار است ؟ مواد و روش ها پژوهش حاضر یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود.
بحث پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه توانمندسازی روانی – اجتماعی بر کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش عزت نفس در نوجوانان در معرض خطر صورت گرفت .
یافته های برآمده از این تحقیق نشان میدهد که برنامه توانمندسازی روانی – اجتماعی موجب کاهش رفتارهای جنسی در نوجوانان در معرض خطر نشده است .
یافته های برآمده از این تحقیق نشان میدهد که برنامه توانمندسازی روانی – اجتماعی موجب کاهش تمایل به مصرف یک ماه گذشته مواد مخدر در نوجوانان در معرض خطر میشود.
نتیجه گیری با توجه به این که تاکنون اثربخشی برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی محمدخانی مورد ارزشیابی قرار نگرفته بود و پژوهش های کمی در رابطه با برنامه های پیشگیری اثربخش برای افراد در معرض خطر انجام شده است ، پژوهش حاضر صورت گرفت و نتایج یافته ها ضمن تأیید اثربخشی برنامه توانمندسازی روانی- اجتماعی بر کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش عزت نفس میتواند زمینه را برای توسعه ، تعمیم و تثبیت این برنامه در سطح مدارس کشور به عنوان یک برنامه مدون فراهم سازد.
Effects of a School-Based Prevention Program on European Adolescents’ Patterns of Alcohol Use. Journal of Adolescent Health.
The life skills training programs effectiveness in order to prevention guidance school students of drug use.