چکیده:
این مقاله درصدد است تا از منظری جامعهشناختی به موضوع عواطف و جنسیت بپردازد. عواطف و جنسیت سازهای اجتماعی و فرهنگیاند و متغیرهای اجتماعی–فرهنگی، در سطوح خرد و کلان، سهم بسزایی در برساخت جنسیت و کنشهای عاطفی مثبت و منفی کنشگران اجتماعی دارند. اهمیت این موضوع زمینهساز نگارش این مقاله شد و در فرایند تکوین از میان صور گوناگون عواطف، بر احساس غم تأکید شد. بهمنظور بررسی وضعیت احساس غم بین دو جنس، نخست چارچوب نظری منبعث از رویکردهای نظری جامعهشناسی عواطف و جنسیت تدوین و برپایة آن، پرسشها و فرضیههایی طراحی شد. کنشگران این بررسی، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودند که بهشیوة نمونهگیری طبقهای نسبی و با حجم نمونة 381 نفر انتخاب شدند. نتایج نشان داد که احساس غم در بین دانشجویان مقطع کارشناسیارشد بیش از دیگر مقاطع و نیز در بین دانشجویان با پایگاه اقتصادی-اجتماعی متوسط، بیش از دیگران است. در بین متغیرهای جامعهشناختی اثرگذار بر احساس غم، ناتوانی در مدیریت عواطف، احساس بیقدرتی، ناهمنوایی و به تأیید اجتماعی نرسیدن بر احساس غم دانشجویان دختر و پسر و بیاعتمادی، تنها بر احساس غم دانشجویان دختر تأثیر دارد.
The present study seeks to deal with emotions and gender from a sociological perspective. Emotions and gender are social and cultural components. Socio-cultural variables at the micro and macro levels play a crucial role in gender reconstruction as well as in positive and negative emotional actions of social actors. The importance of this matter configures the structure of this study. It emphasizes on the feeling of unhappiness in the process of development through numerous types of emotions. To investigate the feeling of unhappiness between the two sexes, a theoretical framework devised from the theoretical approaches of the sociology of emotions and gender to investigate questions and hypotheses. A survey methodology was used in order to answer the questions and examine the hypotheses. Subjects of this study were students of Allameh Tabataba’i University; they were selected by a survey methodology with a sample size of 381 people. The foremost vital results showed that the feeling of unhappiness was higher among MA students and among other students with a moderate socioeconomic base rather than students with other degrees. Among the effective sociological variables on the feeling of unhappiness, inability to manage emotions, feelings of powerlessness, nonconformity and social disapproval affect the unhappiness feeling of male and female students. It can be argued that place of residence is the effective variables affecting the unhappiness of female students.
خلاصه ماشینی:
شناخت بهتر عواطف دو جنس و زمينه هاي اثرگذاري آن در بين نيروهاي اجتماعي مهم ، نظير جوانان و دانشجويان ، از اهميت بيشتري برخوردار است ؛ چون اين قشر جامعه جايگاه ويژه اي در تعالي و توسعه دارند و نيروي محرکۀ جامعه قلمداد ميشوند.
- به نظر ميرسد بين کسب نکردن تأييد اجتماعي و احساس غم دانشجويان دختر و پسر، رابطۀ معناداري وجود دارد.
تأثير ناتواني در مديريت عواطف بر احساس غم برحسب جنس (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي مندرج در جدول ٢ حاکي از آن است که بين ناتواني در مديريت عواطف و احساس غم دانشجويان دختر و پسر رابطۀ معناداري وجود دارد؛ بنابراين فرضيۀ اول تأييد ميشود.
فرضيۀ دوم : به نظر ميرسد بين کسب نکردن تأييد اجتماعي و احساس غم دانشجويان دختر و پسر، رابطۀ معناداري وجود دارد.
تأثير کسب نکردن تأييد جتماعي بر احساس غم برحسب جنس (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي مندرج در جدول ٣ حکايت از آن دارند که بين کسب نکردن تأييد اجتماعي و احساس غم دانشجويان دختر و پسر، تفاوت معناداري وجود دارد.
تأثير کسب نکردن تأييد اجتماعي همانند اثر ناتواني در مديريت عواطف ، بر احساس غم پسران بيش از دختران است ؛ اين دو متغير در پيوند با يکديگر، تبيين مناسب تري از احساس غم به دست ميدهند.
(2016), “How do radical and gender beliefs affect emotions (Doctoral Dissertation) ”, Indiana University, Retrieved from www.
k. (2011), “Concealing the counter –stereotypic: social presence moderates gender differences in emotional expression (Doctoral Dissertation)”, Purdue University.