چکیده:
شناخت رفتار هزینهها، از بحث های مهم حسابداری صنعتی و حسابداری مدیریت است، اما مسیر و جهت آتی آن را تصمیم هایی که در دل شرکتها و توسط مدیران اتخاذ میشود، تعیین مینماید. در واقع یک مدیر بر مبنای نوع ادرک و شناخت تحلیلی خود از بازار اقدام به تصمیم گیری در خصوص نحوه هزینههای شرکت در بازار رقابتی مینماید، که الزاما ممکن است این تصمیمها دچار نوعی تورش رفتاری گردد. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر اختلالات ادراکی مدیرعامل بر چسبندگی چشم انداز درآمد آتی در قالب سه معیار فرااعتمادی، خوشبینی و کوتهبینی میباشد. نمونه مورد بحث در این پژوهش شامل 206 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که در بازه زمانی 1388-1395 بوده که به کمک رگرسیون خطی چند متغیره و با بهره گیری از نرم افزار Eviews مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین هر سه معیار اختلالات ادراکی مدیرعامل بر چسبندگی چشم انداز درآمد آتی تاثیر معناداری وجود دارد. اما از نظر جهت تاثیر و نتایج آزمون فرضیه ها، فقط فرضیه دوم و سوم تایید شد، چراکه جهت فرضیه اول بر اساس آزمون های آماری منفی و خلاف ادعا فرضیه بود. این تاثیر در مورد فرا اعتمادی منفی و در دو مورد خوشبینی و کوتهبینی مثبت بوده و از نظر شدت تاثیر، خوشبینی در بین سه معیار از بقیه تاثیر بیشتری بر چسبندگی چشم انداز درآمد آتی داشته است.
Understanding cost behavior is one of the important discussions of industrial accounting and management accounting. The basic assumption in the traditional literature of cost accounting is that for any increase and decrease in activity level, there is a symmetrical relationship between costs and activity level; that is, the magnitude of changes in costs regardless of the direction of change depends only on the change in the amount of the surface activity. The prospect of future earnings, its stickiness, and the cash returns of the stock, due to the objectivity and tangibility, have a special place in the analysis of a group of stakeholders with technical knowledge. Therefore, attention to the issue of stickiness of the prospects of future income as a new feature of costing looks necessary. The Purpose of this research is Effectiveness of future earnings prospects stickiness of cognitive disorders CEO. The sample of this study includes 206 companies accepted in Tehran Stock Exchange during the period of 2009-2016, which was investigated using multivariate linear regression using Eviews software. The results of the research indicate that there is a meaningful relationship between the three criteria and the stickiness of the prospects of future earnings. This relationship was positive in both cases of optimism and optimism in terms of optimism among the three criteria of the rest.