چکیده:
زمینه: رفتار غیر اخلاقی شرکتها اغلب منجر به خشم عمومی میشود، که به نوبه خود باعث تغییر رفتار مصرف کننده میگردد، همانند تحریم مصرف کننده. هدف پژوهش حاضر توسعه و تست مدلی است که بر ادراک مصرف کننده از رفتارهای غیر اخلاقی شرکتها و پیامدها آن تمرکز دارد.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از نظر نحوه گردآوری دادهها جز تحقیقات توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، مراجعهکنندگان برای خرید و همینطور دریافت خدمات پس از فروش شرکتهای خودروسازی ایرانی از قبیل سایپا و ایرانخودرو در شهر تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، تعداد 410 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها روش معادلات ساختاری به کار رفت و برای این کار از نرمافزارهای اسمارت پی ال اس ۳ و اس پی اس اس 16 استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر، نشاندهنده آن است که بین ایدئالگرایی و عدم خودگرایی با ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، و همچنین بین عدم ادراک مصرفکنندگان از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها با خشم و انتقام مصرفکنندگان رابطه مثبت و معنیدار بدست آمده است.
نتیجهگیری: هرچه میزان درک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها پایینتر باشد، در پی واکنش به آن رفتارهای غیراخلاقی، شرکتها با شدت خشم و انتقام بیشتری از سوی مصرفکنندگان روبرو خواهند بود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب بیان شده در فوق، اذعان می گردد که اگرچه تعداد فلسفههای اخلاقی بیشمار میباشد (12) اما عوامل فردی مؤثر بر ادراک مصرفکننده از فلسفههای اخلاقی محدودتر هستند که در این مقاله دو بعد ایدئالگرایی و خودگرایی از عوامل فردی مورد بررسی قرار گرفته است و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا بر ادراک مصرفکنندگان از رفتار بازاریابیهای غیراخلاقی شرکتها تأثیر دارد یا خیر.
پرسشنامه برای سنجش متغیر خودگرایی 4 سؤال، ایدئالگرایی 4 سؤال، ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها 16سؤال، خشم 7 سؤال و انتقام 5 سؤال از پرسشنامۀ استاندارد پژوهشهای دیگران استفاده شده است.
نتایج آزمون فرضیه سوم نشاندهنده رابطۀ مثبت و معنیدار عدم ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها با خشم است (ضریب مسیر 661/0 و مقدار معنیدار 212/26).
در نهایت فرضیه چهارم این پژوهش که حاکی از رابطۀ مثبت و معنیدار عدم ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها با انتقاما ست (ضریب مسیر 747/؛ و مقدار معنیداری 359/31) نیز با توجه به نتایج آزمون فرضیات مورد تائید قرار گرفت.
جدول 3: نتایج آزمون فرضیهها فرضیهها ضرایب مسیر مقدار معناداری نتیجه فرضیه عدم خودگرایی با ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها رابطۀ مثبت و معنیداری دارد.
نتیجهگیری با ارزیابی متغیرهای الگوی مفهومی پژوهش حاضر، نتایج آزمون نشان داد که ایدئالگرایی با ادراک مصرفکننده از رفتارهای غیراخلاقی شرکتها رابطۀ مثبت و معنیداری دارد و همچنین میزان خودگرایی مصرفکننده بر رفتار غیراخلاقی درک شده توسط مصرفکننده رابطه معکوسی دارد.