چکیده:
اگر شهر را به مانند یک موجود زنده فرض کنیم برای ادامه زندگی به سرزندگی، نشاط و تعاملات اجتماعی نیازمند است. نقش فضاهای شهری، یا به عبارتی فضاهایی که در آنها تعاملات اجتماعی شهروندان شکل میگیرند و فرهنگ جامعه دربستر آنها ارتقا مییابد، در کشور ما روز به روز در حال افول است. انسان موجودی اجتماعی، هدفمند و جویای نشاط (شادکامی) میباشد و تا زمانی که به آنچه میخواهد دست نیابد احساس سعادت نمیکند.. تعاملات اجتماعی و دورهم جمع شدن ها حلقه مفقوده زندگی شهری است. اگر چه عدم نشاط را میتوان به دلایل شرایط سخت زندگی در کلان شهرها دانست اما فضاهای شهری به خصوص مراکز خرید نقشی اساسی در برقراری تعاملات اجتماعی مردم و ایجاد نشاط ایفا می نمایند. لذا شناخت مولفه های مختلف کالبدی و اجتماعی جهت طراحی مراکز خرید که در آنها بستر شکل گیری تعاملات اجتماعی فراهم باشد ضروری به نظر می رسد که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از بازارها و مراکز خرید امروزی سخن گفته، اجتماعی بودن و تعاملات اجتماعی مردم را واکاوی و در جهت طراحی مجتمع خرید، عوامل کیفی تاثیرگذار بر تعاملات اجتماعی را بررسی می کند.
خلاصه ماشینی:
پایان نامه کارشناسی ارشد، زیر نظر سید محسن حبیبی، گروه شهرسازی، دانشکده هنر های زیبا حیدری، ندا؛ صالحی،محمد صادق،(1395)،معیارهای تعامل پذیری اجتماعی و سرزندگی در فضاهای نمایشگاهی، فصلنامه مدیریت شهری،شماره47 خستو، مریم، رضوانی، نوید، عوامل موثر بر سرزندگی فضاهای شهری، 1389، نشریه هویت شهر، شماره 6، سال چهارم زمانی، بهادر، علی آبادی، مرتضی، پیش بین، افشین، ارزیابی کیفیت سرزندگی و پویایی در فضاهای شهری با تاکید بر مراکز تجاری مدرن نمونه موردی: مرکز خرید آلتون، مشهد، 1392، همایش ملی معماری و شهرسازی انسانگرا، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ضیاییون، مهشید؛ بذرافکن،کاوه،(1931)،تحلیل اجتماعی فضا با نگرش نحو فضا،تجربه ای برای طراحی مجموعه تجاری در تبریز،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکز فروتن، منوچهر؛صنعتگر،کاخکی؛رضایی،محمد کاظم،(1392)،روش ارزیابی سرزندگی محیطی در مجتمع های تجاری و مراکز خرید، پژوهش های شهری هفت حصار، شماره 6 فلامکی، محمد منصور، شکل گیری معماری در تجارت ایران و غرب،1385، نشر فضا،تهران 71 قرهجه، مهدی؛ راحله رستمی؛ عبدالله ابراهیمی و مهرداد فضلی،(1395)، ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺗﺠﺎری-تفریحی ﺑﺎ روﻳﻜﺮد ﺳﺮزﻧﺪﮔﻲ و ﺗﻌﺎﻣﻼت گلکار، کوروش، مفهوم کیفیت سرزندگی در طراحی شهری، 1386، نشریه صفه، شماره 44 علیان نژادی، ملیحه؛ قربانی، مرتضی،(1396)،عوامل کیفی تاثیرگذار بر تعاملات اجتماعی در طراحی مجتمع های تجاری، کنفرانس بین المللی عمران، معماری و شهرسازی ایران معاصر،ایران_تهران صدری، زهرا، بازآفرینی بازار به مثابه فضای عمومی سیال، محل ملاقات و تعاملات اجتماعی، 1392، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده هنر و معماری طرح جامع، مهندسین مشاور فرافزا محمد زاده مستان آباد، سیمین، قربانی نیا، انسیه، ،1394،فضایی برای ماندن؛ طراحی مجتمع های تجاری تفریحی با نگزش افزایش سرزندگی و تعاملات اجتماعی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی مدنی پور، علی،(1392)، طراحی فضای شهری، ترجمه فرهاد مرتضایی، انتشارات سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران لینچ، کوین، سیمای شهر، 1392، ترجمه دکتر منوچهر مزینی، چاپ یازدهم، انتشارات دانشگاه تهران