چکیده:
حماقت از جمله موضوعاتی است که در حوزه ناهنجاریهای رفتاری قرار دارد و روانشناسان، آنرا مورد بحث و بررسی قرار میدهند. امام علی (ع) که در اصلاح ناهنجایهای رفتاری اهتمام خاصی داشته، در موارد متعددی از نهجالبلاغه به مقو له حماقت پرداختهاست. پژوهش پیش رو در پی آن است تا مولفههای حماقت از دیدگاه نهجالبلاغه را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق بهصورت توصیفی، تحلیلی و کتابخانهای میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه امام علی (ع) پنهان بودن زیر زبان، عجله و سستی و یک جانبهنگری، از نشانههای حماقت میباشد که بهواسطه آنها، میتوان به حماقت افراد پیبرد. از دیدگاه امام علی (ع)، حماقت دارای آسیبهایی میباشد که عبارتاند از عدم تشخیص سود و زیان و فقر که هم شامل مصادیق مادی و هم معنوی میگردد. امام راهکارهایی نیز برای در امان ماندن و پیشگیری از آسیبهای حماقت برمیشمرد که عبارتاند از دوری و سکوت، که هر یک از آنان تابع شرایط و موقعیت خود میباشد؛ در دوری از احمق که نمود بارز آن در دوستی با احمق و مشاوره گرفتن از او است، امام نهی شدیدی از آن مینماید. سکوت نیز به عنوان یک راهکار، در مواقعی میباشد که امکان دوری از او وجود ندارد. در خصوص جنبههای درمانی حماقت نیز باید یادآور شد که هرچند در کلام موجود از امام علی (ع) بهصراحت درمانی برای حماقت ذکر نشده است، ولی با تدبر در همنشینهای حماقت در گفتار امام علی و کاربرد متعدد تعقل با حماقت، بهدست میآید که درمان حماقت از دیدگاه امام علی)، استفاده از عقل میباشد.
‘Stupidity’ is one of the topics in the field of behavioral abnormalities discussed by psychologists. Imam Ali (a.s.), who has made special efforts to correct behavioral abnormalities, has dealt with ‘stupidity’ in numerous cases in “Nahj al-Balagheh”. The present study seeks to examine the components of ‘stupidity’ from the perspective of “Nahj al-Balagheh”. It was carried out using the descriptive, analytic method and library study. The findings reveal that, from the viewpoint of Imam Ali (a.s), haste, laxity and unilateralism are signs of ‘stupidity’, and they can be used to spot people's stupidity. Imam Ali (a.s.) believes ‘stupidity’ causes some damages which include inability to recognize benefits, losses and poverty, including both material and spiritual instances. Imam Ali (a.s.) further holds ‘avoidance’ and ‘silence’, either of which is subject to its own circumstances and conditions, are the two strategies which can be used to evade and prevent the harms of stupidity. Imam (a.s.) strongly recommends avoiding stupid people, the opposite of which is making friends with them and receiving advice from them. ‘Silence’ is another solution which can be utilized when it is impossible to avoid stupid people. Regarding the therapeutic aspects of ‘stupidity’, it should be noted that although there is no explicit cure for ‘stupidity’ in the words of Imam Ali (a.s.), giving due consideration to the words collocating with ‘stupidity’ in Imam Ali's language reveals that ‘stupidity’ can be cured by making use of wisdom.