چکیده:
کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی نیز مانند هر سازمان دیگری در پی آناند تا با ارائه خدمات مطلوب، رضایت مراجعان خود را جلب کنند و بدینمنظور مدیران کتابخانهها تلاش میکنند با تکیه بر فناوریهای اطلاعاتی و نیز بهرهگیری از فنون مدیریت به این مقصود دست یابند. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بهمثابه ابزاری در دست مدیران، خود نیازمند بهرهگیری از فناوریهای اطلاعاتی است. این پژوهش از نظر نوع، کاربردی و از نظر روش، پژوهشی توصیفی - پیمایشی است. جامعه پژوهش حاضر، کتابخانههای دفتر تبلیغات اسلامی است. روش نمونهگیری سی نفر (مدیران ارشد، مدیران فناوری، روسای گروهها) به روش نمونهگیری سرشماری و روش نمونهگیری کاربران، پنجاه نفر به روش نمونهگیری تصادفی است. در ابتدا با استفاده از منابع کتابخانهای شامل کتاب، مقالات مجلات، مقالات مندرج در پایگاههای اطلاعاتی و اینترنت، دادههای مورد نیاز گردآوری شد؛ سپس برای گردآوری داده از مدیران ارشد، مدیران فناوری اطلاعات و روسای گروهها از پرسشنامه نیازسنجی انبارداده بهصورت محققساخته و برای گردآوری داده درباره سطح رضایت کاربران از ارائه خدمات، از پرسشنامه لیبکوال استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مدیران ارشد، مدیران فناوری اطلاعات و روسای گروهها به ایجاد یک انبارداده با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری نیاز دارند و سطح رضایت کاربران از ارائه خدمات در کتابخانه، تقریبا در سطح پایینی است. انجام این پژوهش ضرورت ایجاد انبارداده با توجه به فرایندهای مدیریت راهبردی با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری را در کتابخانههای دفتر تبلیغات اسلامی آشکار میسازد.
خلاصه ماشینی:
انبارداده برای اینکه بتواند سازمان را در راه رسیدن به اهدافش یاری کند، باید بر اساس برنامهها و سیاستهای سازمان طراحی شود؛ چراکه در غیر این صورت سودی به حال سازمان نخواهد داشت؛ بنابراین کتابخانههای دفتر تبلیغات اسلامی جهت شناخت کاربران خود و ارائه خدمات مطلوب به آنان و کسب رضایت آنان نیازمند ایجاد یک انبارداده با توجه به فرایندهای مدیریت راهبردی با رویکرد مدیریت ارتباط با مشتری است.
کتابخانههای دفتر تبلیغات اسلامی، مانند هر سازمان و کتابخانه دیگری مطمئنا در پی جلب رضایت هرچه بیشتر کاربرانش است و بدون شک برای رسیدن به این منظور تلاش بسیاری میکند؛ اما اگر این تلاش را بهصورت حرفهمند و اصولی (منطبق با فرایندهای مدیریت راهبردی) انجام دهد، به موفقیت بیشتری دست خواهد یافت؛ بنابراین اگر کتابخانههای دفتر تبلیغات اسلامی به ایجاد یک انبارداده اقدام کنند در آن اطلاعات کاربرانشان را جمعآوری و نگهداری کنند، بدون شک موفقتر عمل خواهند کرد؛ چراکه در این صورت به اطلاعات جامع و مفیدی در مورد کاربران مختلف و نیازهای متفاوت آنان دست خواهند یافت و میتوانند خدمات خود را منطبق با آن نیازها منطبق سازند که این خود منجر به رضایتمندی بیشتر کاربران میشود.
پس ضروری است کتابخانههای دفتر تبلیغات اسلامی برای جلب رضایت و حفظ مشتریان خود درصدد ارائه خدمات بهتر و مطلوبتری باشند و این مهم را از طریق ایجاد انباردادهای با رویکرد مدیریت روابط با مشتری که منطبق با فرایندهای مدیریت راهبردی است، میسر سازند.