چکیده:
زمینه و هدف: در عصر حاضر، رعایت اخلاق حرفهای توسط مدیران به عنوان یکی از مهمترین متغیرها در موفقیت سازمانها به شمار میآید. پژوهش حاضر با هدف تبیین و ارائه مدل بومی اخلاق حرفهای مدیران بانک و شناسایی ابعاد و مولفههای آن انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه کیفی از رویکرد نظریه دادهبنیاد، مبتنی بر رهیافت ظاهرشونده گلیزر در سال 1397 استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق و نیمهساختارمند استفاده شد. پس از مصاحبه با 15 نفر از مدیران ستادی و روسای شعب بانک کشاورزی خراسان رضوی که به صورت هدفمند انتخاب شدند، اشباع نظری دادهها حاصل شد. تحلیل محتوی دادهها به روش استقرایی و مقایسه مستمر در فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزار Maxqad 10، انجام و پس از سازماندهی به صورت مدل ارائه گردید.
یافتهها: 403 مفهوم اولیه و 23 مقوله اخلاق حرفهای برای مدیران بانک پدیدار شد که در سه بعد فردی، سازمانی و فراسازمانی طبقهبندی و به صورت مدل ارائه شدند. در سطح فردی مولفههای اخلاق حرفهای پدیدارشده عبارت از: جوانمردی، خطرپذیری، خودارتقایی، امانتداری، آداب اجتماعی، سعه صدر، قاطعیت و وجدان کاری؛ در سطح سازمانی عبارت از: شایستهسالاری، مشارکتطلبی، پاکدستی، تکریم کارکنان، انگیزه خدمت، پایبندی به ارزشها، قانونمداری، عدالت و انصاف، آیندهنگری و رقابت طلبی؛ در سطح فراسازمانی عبارت از: مشتریمداری، مسوولیت اجتماعی، پاسخگویی، خیرخواهی عمومی و اعتمادآفرینی بودند.
نتیجهگیری: این پژوهش یک مدل جامع اخلاق حرفهای برای مدیران بانکها ارائه نمود. استفاده از این مدل به عنوان راهنمای اخلاق سازمانی و حرفهای برای مدیران بانکها توصیه میگردد.