چکیده:
پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی اثربخشی آموزش آگاهی تکواژی با بازی، بر مشکلات خواندن و نارساخوانی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه بپردازد. این مقاله، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشآموزان دختر نارساخوان را شامل میشود که در سال تحصیلی 96-95 در پایهی تحصیلی دوم ابتدایی مدارس شهر درچه استان اصفهان مشغول به تحصیل بودند. از جامعة مذکور، با روش تصادفی ساده 30 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایش به مدت 10 جلسه و هر هفته 3 جلسه تحت مداخلة آگاهی تکواژی با بازی، قرار گرفتند. در این زمان، گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، آزمون خواندن و نارساخوانی نما (Kormi-Nori et al., 2008) و آزمون محقق ساخته بود. دادههای پژوهش، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تاثیر مداخلهی آگاهی تکواژی بر نارساخوانی دانشآموزان (در مولفههای زنجیره واژهها، زمان خواندن و درستی خواندن) در سطح 0.05=α معنادار بود. بر پایة یافتههای پژوهش یابد اشاره نمود که آگاهی تکواژی با شناخت و درک ساختار کلمات مرتبط بوده و در معنادهی به واژهها موثر است. بر این اساس، پیشنهاد میشود از مداخلة آگاهی تکواژی به منظور افزایش مهارتهای خواندن دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ویژه استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش آگاهی تکواژی از طریق بازی 1 بر نارساخوانی افراد با ناتوانی یادگیری ویژه 2 عادل محمدزاده 3 سالار فرامرزی تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٨/٢٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٤/١٦ چکیده پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی اثربخشـی آمـوزش آگـاهی تکـواژی بـا بازی، بر مشکلات خواندن و نارساخوانی دانش آموزان با ناتوانی یـادگیری ویـژه بپردازد.
نتایج نشان داد که تأثیر مداخله ی آگاهی تکواژی بر نارساخوانی دانش آموزان (در مؤلفه های زنجیرٔە واژه ها، زمان خوانـدن و درسـتی خواندن ) در سطح ٠٠٥=α معنادار بود.
بر این اساس ، پیشنهاد میشود از مداخلۀ آگاهی تکواژی به منظور افزایش مهارت های خواندن دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ویژه استفاده گردد.
٣. ابزار پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی (نما): این آزمـون بـه وسـیلۀ کرمـینـوری و مـرادی در سـال ١٣٨١ برای ارزیابی و تشخیص مشکلات خوانـدن و نارسـاخوانی دانـش آمـوزان سـاخته شـد.
بنابراین میتوان گفت با توجه به میانگین تعدیل شـدٔە مهـارت هـای خواندن در زمینه های زنجیرٔە واژه ها، درسـت خـوانی و سـرعت در خوانـدن دانـش آمـوزان نـاتوان یادگیری ویژه گروه آزمایش در مرحلۀ پس آزمون نسبت به میـانگین دانـش آمـوزان گـروه گـواه ، آموزش آگاهی تکواژی موجب افزایش مهارت های خواندن در این زمینه ها شده است .
یافته هـا نشـان داد کـه آگـاهی تکـواژی از طریـق بـازی سـبب بهبـود مهارت های خواندن دانش آموزان بـا نـاتوانی یـادگیری ویـژه مـیشـود.
Comparison of the effectiveness of phonological awareness strategies and Fernald multi-sensory to improve reading skill and comprehension of dyslexia students.